28.10.2008

Reisende i samesaker

I dag arrangerer de tre nordiske sametingene den andre fellessamiske parlamentarikerkonferansen. En stor begivenhet som gir de samiske folkevalgte en anledning til å fokusere på samefolkets felles utfordringer - og ikke minst bli kjent med hverandre!

Selv ankom jeg Roavvenjárgá søndag kveld, etter en helg med landsmøte og 40-årsjubileum i NSR. Har litt følelsen av å være deltaker i et reisende samesirkus som forflytter seg fra hotell til hotell... Overalt treffer jeg kjentfolk - andre politikere, representanter for samiske organisasjoner, urfolksgjester, journalister, og andre som deltar i møter som er lagt til denne uka med feiring av det samiske grenseoverskridende samarbeidet. Glade mennesker, internasjonale gjester, lobbyister fyller gatene i Roavvenjárga denne uka.

Det blir ikke mye dagslys, det er fortsatt mørkt når jeg står opp og beveger med ned mot møtelokalene i kjelleren. Når vi endelig kan avslutte lange dager med "parlamentering", så er det kveld igjen. Bare gatelysene og neonskiltene i bygatene lyser opp.

På hotellet skal du se nøye etter før du oppdager de mye omtalte dekorasjonene med samiske symboler. Men jeg er knapt innom hotellrommet for å skifte kofte eller ikle meg andre etniske effekter slik at mine kolleger i samesaken kan kjenne meg igjen.

I dag begynner et heftig kulturprogram, men først skal vi diskutere språkarbeid, ungdomspolitikk og bli enige om en felles erklæring fra alle de samiske parlamentarikerne. Vi svirrer mellom møterom og korridorer, tømmer konstant alle kaffekanner som blir satt fram. I ørene mine summer alle de samiske språkene, de nordiske språkene, russisk og engelsk. Foran øynene mine glimter det i søljer, silkefrynser svinger og holbier danser. Det er som å leve i en samisk boble, der verden utenfor ikke fins - men det er nettopp verden utenfor vi diskuterer...

Denne uka er jeg reisende i samesaker, sammen med veldig mange andre. Jeg tror det blir et minne for livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar