27.11.2008

Hotell-livet

Etter noen år i politikken - og med en tidligere karriere som flyvertinne (nå er det så lenge siden at jeg har gått bort fra å bruke den politisk korrekte betegnelsen "kabinansatt") - så har det blitt en del hotelldøgn på meg. Glansen ved hotell-livet har blitt litt matt med årene. Da jeg var student og flyvertinne syns jeg det var stas med bugnende frokostbord - nå spiser jeg bare brødskive med ost hver dag, og tenker på havregrøten jeg koker hjemme... Før var det deilig å krype ned i rene sengklær, nå savner varmen fra han jeg ellers deler soverom med...

Hotell-livet er greitt nok, men jeg har vel blitt litt vanskelig med årene, og blir fort irritert over småting. En liten reprise på hva man kan la seg frustrere over i et hotellrom:

- fjernkontroller som ikke fungerer
- en tv som er så kørkete plassert at den ikke kan sees fra senga
- en tv som skrur volum opp max hver gang du skifter kanal
- utbrente lyspærer
- ikke ekstra dorull
- for små handklær
- såpestykker som er pakket inn i plast som er omtrent forseglet
- kalde badegulv
- durende lufteanlegg
- bråk fra naboen
- manglende hårføner

I det hotellrommet jeg bor i disse dagene har jeg irritert meg over at det ikke er noe strømuttak ved skrivebordet. Når jeg trenger strøm til pcen min må jeg strekke kabelen rundt tven, for der er et strømuttak - men der er alle kontaktene egentlig opptatt - jeg må velge om jeg vil koble fra tvn eller lampa. Utrolig irriterende. Denne uka har valget vært lett - for lampa fungerer ikke likevel. Det er selvfølgelig enda en ting å irritere seg over: rommet er for mørkt akkurat der jeg har kofferten liggende. Det betyr at jeg må flytte meg inn i lyset for å sjekke om det er de riktige plaggene jeg har plukket opp fra kofferten. Utrolig irriterende!

Nå er det kanskje noen som tenker (som jeg også har gjort) at disse bagatellene lar seg vel lett løse? En tur innom resepsjonen kan vel resultere i både ny lyspære og skjøtekabel... Javisst. Men dette er som sagt bagateller som jeg helt legger fra meg når jeg forlater hotellrommet. Jeg lukker døra og glemmer det. Vi holder jo på med viktige ting i samepolitikken! Jeg kan vel ikke heftes med sånne småting....

Helt til jeg åpner hotelldøra igjen, og virkelig blir hefta...

Glamouren ved hotell-livet er definivt borte.

6 kommentarer:

  1. Inger Eline27.11.08

    Jeg er så enig med deg Aili! Hotell-livet er oppskrytt. Av og til lurer jeg på om alle hoteller bruker den samme bakeren også. Brødene smaker det samme, og resten av frokosten... ja det er så og si det samme man får servert over alt.

    SvarSlett
  2. Jeg har latt meg irritere over akkurat de samme tingene, Aili, jeg har løst det med å kjøpe egen skjøtekabel for fire kontakter. Den har jeg med og den kunne du ha lånt, for jeg rom i den nŧe delen nu, der er det maaange stikk-kontakter.

    SvarSlett
  3. Jeg sitter akkurat på et hotellrom og har akkurat hatt samme problemet, for lite stikkontakter. Måtte trekke ut både TVen og en lampe. Noe annet som irriterte meg på rommet jeg bodde på i går var at det manglet dør til badet (!). Det var en dør inn til rommet hvor man sov, men den døra blokkerte utsikten fra senga til TVen når den var åpen....Utrolig at det går an å lage sånne hotellrom :-/

    SvarSlett
  4. Hotell livet har lært mæ å sette stor pris på mitt eget utvalg av brød i min brødboks (som oftest ett), æ sett også utrolig pris på utvalget av pålegg i mitt kjøleskap

    Æ har lært mæ å få kontakter til å henge fast i umulige kontakter på div hotellrom, æ e blitt en kløpper i å klartre opp for å nå til både kontakter og termostat

    æ har lært mæ å sove med lystet på - for ellers så må en jo ofte stå opp fra senga for å få slått av lyset som skinn i gangen .. for slår du av den så så virker ikke noe anna strøm i rommet

    Æ har lært mæ å la være å irritere mæ over at æ må høre lyda fra naboen som gjør sitt fornødne ( av ulike slag) .... og at æ på mange måta blir deltaker ... iallefall lytter til festen i naborommet ... kanske æ husker på det de gangan æ sjøl blir med på en artig fest ...

    For husk - mange av oss blir ikke ferdig med bruken av hotell før vi går over i pensjonistenes rekker ... om vi da ikke velger å bo på hotell store deler av året der kor tempraturen e litt høyere en her i nord

    SvarSlett
  5. Æ vil no helst ha brødskiv med leverpostei på kveldan æ. Æ har å gitt opp dessert-prosjektet te Susanne å mæ (SKA spis dessert så ofte som mulig. Og ikke minst glede æ mæ vældi te å kom heim te guvsám- brød i mårrå (og så mann da )

    Men ellers syns æ badstua e topp, og at de e ein del bra folk å hæng me...

    SvarSlett
  6. Anonym10.12.08

    Men Thon Hotel Kautokeino under NSRs ladsmøte var ganske bra i bunn og grunn. Men Karasjok-hotellet er gammelt og slitt. Fra en som sjelden bor på hotell.

    SvarSlett