10.12.2008

Ikea-hylla

Jeg er ikke så veldig opptatt av interiør. Jeg leser jo interiør-blader, og studerer Ikea-katalogen, men nøyer meg stort sett med teorien på hjemmebane. Det må bare være sånn når man bor i et eldre, påbygd hus, og ikke er helt ferdig med oppussinga... Man må være hjemmeblind - ellers vil man bare ergre seg over det som ennå ikke har blitt gjort.

Den nye trenden her i Finnmark er å dra på kjærlighetsferie til Haparanda. Dit drar nye par for å stadfeste sin kjærlighet, og etablerte par for å fornye den... For i Haparanda har vi Ikea. Og finnes det bedre redebygging enn å kjøpe møbler sammen? Vi har ennå ikke tatt turen, men sendte en handleliste med lillesøster tidligere i høst. Billy-bokskap. Endelig skal jeg få kontroll over løsbladssystemet!

Hyllene har stått til modning i garasjen i noen ukers tid. Det ble litt upraktisk når vinteren kom, og vi skulle ha bilen inn, så noe måtte gjøres. I kveld tok vi skrittet - og bar første hyllesett opp dit det var tenkt plassert. Så klødde vi oss litt i hodet, og mannen min lurte litt på hvordan, hvorfor og ikke minst hvor, og jeg forklarte hva jeg hadde tenkt.

Det er ikke det at jeg ikke er praktisk anlagt, for det er jeg. Jeg var kjempeflink med legoklosse-konstruksjoner da jeg var liten. Og jeg er en kløpper på bruksanvisninger. Så jeg gikk i gang med instruksjonsheftet mens mannen min begynte å skru. Han er mer av prøve-og-feile-typen. Dette betyr at vi utfyller hverandre på en helt optimal måte - nesten helt uten irritasjoner. Nesten... For min makker fulgte ikke instruksjonene slik de sto i heftet. Hans opplegg var: den skrua ser ut til å passe i det hullet, derfor skal den dit... Jeg for min del tror at Ikea-folkene sannsynligvis har en tanke bak at de ber oss gjør ting i en viss rekkefølge - kanskje de senere operasjonene blir enklere hvis vi gjør det slik og ikke sånn.

Likevel, mannfolk har en viss autoritet når det gjelder møbelskruing, så jeg fant meg i å følge opplegget hans sånn delvis. (Han hadde nemlig drillen). Måtte selvfølgelig dobbeltsjekke med instruksjonene innimellom, og avverget et par mindre feilmonteringer på den måten. Pluggene inn i rette hull og alt det der. Men så, akkurat i det mannen min er i gang med å stramme de siste skruene i hovedkonstruksjonen, så ser vi noe rart. Den midterste hylla har strammeskruene festet på øversiden av hylla, ikke på undersiden, slik som topphylla, og bunnhylla. Merkelig... Kan den være opp-ned?

Vi ble stående å diskutere om dette bare er et estetisk problem, eller om det har noe å si for konstruksjonen. Mannen min er opptatt av estetikken, men jeg mener at det ikke kommer til å synes, for vi skal jo ha ting inni hyllene... Han forsikrer meg om at det ikke har noe å si for konstruksjonen, og dermed blir vi enige om å drite i det og fortsette... - Det kan sikkert sparkles, sier han. Så vi fester bakplata, reiser hylla opp, fester toppsikringa og begynner å legge inn de andre hyllene. Men så var det noe rart igjen...

Bunnhylla er annerledes enn de andre hyllene, de er helt hvitmalte, mens bunnhylla har sponplatefront... Den skiller seg liksom litt ut fra resten av hylla. Hmm... Det viser seg selvfølgelig at den hvite hyllefronten vender inn mot veggen - den kan riktignok ikke sees lenger, for den er dekt, og spikret godt fast i bakplata.

Dette er definitivt et estetisk problem, men jeg begynner å bli utålmodig, og syns ikke det gjør noe. Mannen min forklarer meg at det ikke er noe problem, og at vi klarer å demontere hylla på no-time, og ordne begge feilene på en gang. Og den store fordelen er at nå vet vi akkurat hva vi ikke skal gjøre feil når vi monterer opp de to neste hyllene! (Jippi!) Det er klart, med prøve-og-feile-innfallsvinkelen må man regne med en del snuoperasjoner... Med min metode, slavisk følging av bruksanvisning, hadde det sikkert blitt rett med en gang. Det gidder jeg ikke nevne, for han har ikke en gang lagt merke til at de blyantstrekene jeg satte på baksiden, gjorde at han traff midthylla når han spikret fast bakplata. Det gjorde jeg fordi det sto i instruksjonsheftet!

Den med den største hammeren bestemmer fortsatt, og han overbeviser om at dette fikser vi kjapt. ( Jeg mente egentlig at dette burde kunne sparkles...) Så: av med bakplata, av med hyllene, ned på gulvet igjen med hele skapet, alle hyllene må løsnes, midt- og bunnhylla må snus - og der ble det nesten feil igjen, men det oppdages i tide. Bakplata er litt vanskeligere å å få på plass denne gangen, men det går, og der står hylla igjen, litt penere enn sist - bare et par spikerhull på fronten av bunnhylla. ( som kan sparkles)

Nå har storesøstrene blitt lei av å passe minstemann - derfor har vi plutselig en stor baby krabbende rundt i anleggsområdet, etter en del: -Ii njálbmái! Eašš-eašš! finner vi ut at vi skal ta pause.

Nå blogger jeg. Mannen min har fått blod på tann, og vil skru opp resten av hyllene. Iallfall en til. For nå skal det gå kjapt - vi vet akkurat hvordan det skal gjøres! Kanskje. For de andre hyllene er bare halvparten så brede, og det kan jo bety at de skal settes opp på en helt annen måte. Best at jeg leser bruksanvisningen!

3 kommentarer:

  1. Anonym10.12.08

    Nå hører det med til historien at hylla ble skrudd sammen opp-ned, noe som ikke var min idé. Jeg ville skru den sammen rettveien. Det ville trolig medført at en av to feiler sansynlig ikke hadde skjedd (!). For øvrig er den andre hylla ferdigsammenskrudd - feilfri! (resultat av feilene fra første forsøk).
    Men, skal vurdere å lese bruksanvisningen neste gang, hvis annet ikke nytter. Mannen min

    SvarSlett
  2. Marit BJ11.12.08

    Hehehe.... artig historie.

    Adventhilsen fra ei som slavisk følger bruksanvisningen, og som sorterer og teller alle skruer og treplugger på forhånd.......... =)

    Men, en gang gjorde jeg altfor grundig arbeid og hadde lim på alle trepluggene. Den vinkelsofaen står fremdeles der den ble satt opp for 12 år siden.... Når den ev skal fjernes, må jeg starte motorsaga.. =)

    SvarSlett
  3. Marit M17.12.08

    Ikea-møbel-montering har som bivirkning en masse fantastisk mye kvalitetstid. Hver gang jeg er i Oslo prøver Eldar å få lagt inn en tur til Ikea med påfølgende montering - han har en ide om at ingenting gjør mora hans så lykkelig som å få mekke sammen slike konstruksjoner. Jeg begynner å mistenke han for å være makelig...

    SvarSlett