12.01.2009

Det samiske transportnettverket

Tenker dere noen gang over det fantastiske samiske transportnettverket?

Jeg hadde ikke tenkt på det før en kamerat satte ord på det for noen år siden. Han betegnet seg som en del av dette nettverket, som selvfølgelig strekker seg ut over hele Sápmi, på tvers av riksgrensene, og også har internasjonale forgreininger ved behov. Vi er alle en del av det, og vi har alle bruk for det fra tid til annen.

I dag, f.eks. har jeg vært på Maritex og kjøpt holberávda for en venninne i Tromsø. Hun skal sy en kofte, men sånt er ikke tilgjengelig i Tromsø. Du kan kjøpe det via internett - og en gang i en fjern framtid vil kanskje internett erstatte det samiske transportnettverket? Foreløpig er vi mest komfortabel med transportnettverket - det er trygt, billig og noenlunde effektivt.

For jeg sender selvfølgelig ikke holberávdaen med posten. På skikkelig urfolksvis aktiviserer jeg nettverket og lokalkompetansen min. Noen som skal til Tromsø denne uka? Nei. Men jeg skal til Karasjok på et møte, og der treffer jeg noen som reiser fra Tromsø, og skal returnere - kanskje til og med en som har kontor i nærheten av venninna mi. Vips! Oppdrag nesten utført!

Siden jeg bor i Kautokeino, med opptil flere samiske spesialbutikker, så tar jeg ofte på meg slike oppdrag. Komager, søljer, komsekuler... Alt får man ikke kjøpt her - i Karasjok får man kjøpt ferdige dusker, i Karesuando billig kjøtt. Fersk kveite og ullsokker kommer med to forskjellige sendinger fra svigermor i Tysfjord. Hun sender hjembakt brød og hjemmelagde fiskekaker med slekta på tur nordover, og mine foreldre sender multer nedover til dem igjen.

Har du ikke ofte hørt dette: - Skal ikke du til a-vuotna/-vággi? Kan du ta med denne pakken til Á? Eller: - Vet du om noen som skal til b-johka? Jeg skulle ha sendt noe kjøtt/fisk/bær til C.

Hvis vi skal være litt antropologiske, så kunne vi kanskje si at dette er opprettholdelse av eldgamle samiske tradisjoner fra da all transport foregikk med reinraid eller båt. Eller at det er bidrag til en gaveøkonomi - der vi alle er avhengige av hverandre, og skylder hverandre en tjeneste, noe som bidrar til samhold og solidaritet oss samer i mellom.

Det samiske transportnettverket kan foreløpig ikke erstattes av noe annet. Dessverre er det ikke alltid like pålitelig. Julegaver kan bli opptil et år forsinket. Julekakene fra ifjor ble f.eks. liggende i en fryseboks i Kjøpsvik til over nyttår, fordi de mistet en "connection" og en Thailandtur kom i veien. Hvis du skal sende bær eller kjøtt til slekta sørpå med en kjenning, så velg en driftig samedame. Hvis du velger en dingletrut som kommer ut for dårlig vær, og må overnatte i Tromsø, så står bæra dine på hotellrommet og tiner mens vedkommende går på pub. En driftig samedame, derimot, ordner dem inn på hotellets fryserom.

Litt svinn må man regne med... Og kanskje vi sparer inn noen klimautslipp?

2 kommentarer:

  1. Ja, og en frustrende ting med transportnettverket er at SAS ikke tar hensyn til denne når de begrenser bagasjen til 20 kg. Norwegian og Wideroe er så vidt meg bekjent enda verre. Det her kan forstyrre hele det lenge opparbeidede systemet vårt.

    SvarSlett
  2. ja, det e et ganske så bra system. men no i jula fikk æ hint om at det ligg et kort te mæ længer nord.. og det har mæst sannsynlig loggi der nånn år...Men opplysninger er fortsatt ikke bekreftet vel å merke.

    SvarSlett