10.01.2009

Lett bytte for musikkmakta?

Jeg syns i-poden min er genial! Etter å ha lagt inn halve cd-samlinga, og supplert med diverse favoritter fra de siste 30-årene via i-tunes, så kan jeg høre musikk non-stop nesten uten å bli lei. Det er også fordi jeg har kjøpt en del ekstra stash til spilleren via Apple-store, nemlig:

-dock-in-stasjon med høyttaler, miniversjon foreløpig. Da kan resten av familien høre på det samme som meg, og samtalene våre blir litt mer meningsfylte når jeg faktisk hører hva de sier. Hvis de snakker høyt nok, selvfølgelig.

- en fm-greie. En liten dings som gjør at jeg kan høre i-pod via bilradioen eller en annen fm-radio. (Takk, Gunn-Britt for tipset - den funker!) Ikke bra for trafikksikkerheten å ha i-pod på ørene når du kjører, påsto noen kjente.

- jogge-etui. I-poden kan nå festes på armen, og da har jeg den trygt tilgjengelig når jeg trener. (Ikke testet ut foreløpig, det er fortsatt bare 10. januar).

- et skinn-etui som skal holde overflaten på spilleren like fin for all framtid. Den er ikke så praktisk egentlig, for hvis jeg skal bruke alt dette ekstrautstyret så må jeg drive og koble til og fra og pakke inn og ut hele tiden...

Det er blitt litt reservedelshelvete ut av dette. Et dusin dingser som må være på rett sted hvis jeg skal få optimalt utbytte, og virkelig kunne høre på musikk non-stop. De må oppbevares på et fornuftig og lett tilgjengelig sted, og det bør ikke være den bunnløse håndveska, for havner de der finnes de aldri igjen.

Jeg konstaterer at jeg er et lett bytte for Apple-konsernet og deres medsammensvorne i musikkbransjen. De har gjort det fantastisk lettvint for selv mor å finne fram til og høre på den musikken hun liker, og jeg må være den maksimalt mest ukritiske kunden. Godtar alle vilkår med et tastetrykk og legger kredittkortet inn på diverse nettsteder.

Jeg har litt angst for å bryte lovverk (og det er ikke fordi jeg er politiker, det er en sunn nevrose som er eldre enn som så), så jeg har ikke prøvd meg å uautorisert nedlastning. Apple er min beste venn, har jeg trodd, så lenge jeg gjør ting på riktig måte, så leverer de! Jeg har selvfølgelig blitt rundlurt. I dag gikk jeg inn på i-tunes, og fikk et tilbud om å oppgradere den musikken jeg allerede hadde kjøpt til 8 kr låta, til en ny versjon for bare 2 kr til. Pr låt. Hmm, tenkte jeg, har Marie Bergmann spilt inn en ny versjon av "Brevet" den siste uka? Bedre lyd, kanskje? Svaret er selvfølgelig nei, det kunne vennina mi fortelle på kafe i dag. Les denne "gladnyheten" i VG. VG Helg hadde en mer detaljert og nyansert oppfølging, men jeg fant det ikke på nett.

Sannsynligvis har jeg ikke overskudd eller entusiasme til å bryte ut av mitt kundeforhold til denne elektroniske giganten. Det er bare for komfortabelt og enkelt i Apples favn. Heldigvis tar forbrukerrådet saken, og alle de innovative hackerne som i denne saken er på forbrukernes side... Det kommer kanskje meg og til gode. Om noen års tid. Tralala.

1 kommentar:

  1. Å nei, nu e æ virkelig forbigått ser æ. Du får komme med noen tips til mæ neste gang.

    SvarSlett