26.01.2009

Mens vi venter på barnehageplass og krisepakke

Det er litt vanskelig å skrive kronikker og lese sakspapirer rundt ett-åringen. Jeg tenker med lengsel tilbake på de dagene da hun pludret fornøyd på teppet på gulvet ved siden av meg, mens jeg leste mail og nyheter. Nå for tiden klatrer hun opp på bordet der jeg har pcen min, og klasker handa midt i tastaturet. Slutt på nettsurfingen for mor...

Jeg trodde at det skulle bli riktig fint når hun begynte å gå. Sånn som jeg husker overgangen fra baby til smårolling med de eldste barna, så var den veldig gradvis. Nå syns jeg den kom brått. Mánná er slettes ikke fornøyd med bare å gå rundt på gulvet - hun skal opp! Opp, der de store menneskene er! Jeg har helt gitt opp å holde henne på bakkenivå, hun har erobret sofaen, salongbordet, og nå spisebordet - der jeg har alle greiene mine. Hun arkiverer papirene mine effektivt - alt hun ikke syns er interessant nok til å rive i stykker, det havner på gulvet. Bordplaten - som jeg ikke har sett på flere uker - er plutselig en åpen flate.

Kombinasjonen familie og politikk gir dermed nye utfordringer. Møtedeltakelse med småtten ble avviklet allerede tidlig i høst. Nå mobiliseres storfamilien for å dekke disse omsorgstomrommene. Det er bare synd at dagens gudforeldre som regel har egne karrierer... Det er ikke det at vi absolutt skulle ha en barnehageplass nå, men det å ikke ha valget er ganske irriterende, både i et politisk og et personlig perspektiv. Valgfrihet liksom. Kontantstøtte eller ingenting??

I dag legger regjeringen fram den nye krisepakken. La oss håpe at den inneholder vesentlige midler til nye samiske byggeprosjekter! Bygg ut Samisk kunstmuseum, Várdobáiki, Samisk teaterbygg nå! Og la det ligge inne en bevilgning til Kautokeino kommune slik at de i tillegg til nødvendig vedlikehold på skolen kan bygge den barnehagen som vi trenger! 20 unger i barnehagekø - det er mer enn en hel barnehageavdeling, det! La oss avverge finanskrisen med noen framtidsrettede investeringer!

Go Halvorsen, vi venter på deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar