08.01.2009

Moderne samisk matauk 2

Moderne samisk matauk er sannelig ikke noen lettvint affære... Endelig har jeg fått motet tilbake...

I forrige uke kvernet vi altså elgkjøtt. Kilo eller kilo, på mammas og pappas gamle kjøttkvern - som hører til kjøkkenmaskinen de kjøpte da vi flyttet til Alta - den høsten jeg fylte seks år... Kjøttet var halvtint, og delt i terninger og strimler, og vi passet på å stoppe med jevne mellomrom, og fjernet slintrer som samlet seg opp inne i selve kverna. Likevel, etter å ha holdt på en stund syns vi at motorlyden forandret seg, og min fininnstilte nese syntes det luktet bitte litte grann svidd? Mannen min har visst ikke like god luktesans som jeg, og kjente ingenting. Så etter en pause prøvde vi litt til, for vi hadde bare en kilo igjen...

Det skulle vi selvfølgelig ikke gjort, for maskinen ga fra seg et par små smell, og så ble motorlyden veldig ujevn, det kunne faktisk høres ut som et tannhjul var blitt knekt og ble kastet rundt inne i maskinen. Hva kan det være, doktor?

Det ble med andre ord slutt på kverninga. Der satt vi med en ny kjøttkvern som manglet kniv, og en gammel kjøttkvern som hadde tatt kveld. Og med den sure jobben å fortelle foreldrene mine at vi måtte kjøpe en ny kjøkkenmaskin til dem for å erstatte den 34 år gamle vi hadde ødelagt... Den siste kiloen med elgkjøtt måtte ned i fryseren igjen uten å ha blitt til kjøttdeig - og der ligger den ennå.

En jobb gjensto også: jeg måtte ned på Bygg-Mix og reklamere på den manglende kniven i kjøttkverna fra i høst, og få dem til å bestille en ny. I dag tok jeg turen, med hele pakken under armen, forberedt på byråkratiske prosedyrer og uker med venting. Gjett om jeg ble glad da han i kassa bare tok et kort blikk på pakken, og hentet fram den rette delen fra stativet på veggen bak seg! Service! Klok av skade måtte jeg sjekke om delen passet inn der den skulle - og det gjorde den! Vi har riktignok ikke prøvekjørt den ennå, så noe kan fortsatt gå galt...

Etter elgkjøttsjauen er fryseren nå så full at jeg ikke har sjans til å klemme inn en frossenpizza en gang. Men mye god mat blir det! I går var det pasta med tomatsaus med elgkjøttdeig. På lørdag blir det hjemmelaget pizza med elgkjøttdeig. Noen som har tips om andre varianter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar