03.01.2009

Moderne samisk matauk

Tiden har kommet for den (halv)årlige kjøttmassakren. Vi har sett oss ut en passende dag, det kan jo ikke være en helligdag - det har også den moderne samiske husmoren og husfaren fått med seg hjemmefra - arbeid utført på en helligdag blir sjelden vellykket... I morges tok vi opp kjøttet, slik at det skulle være sånn passe halvtint til utpå ettermiddagen. Og etter kaffen gikk far i huset i gang med å montere den nye kjøttkverna til kjøkkemaskinen.

Et endelig bevis på at jeg har blitt voksen, er nemlig at jeg i høst kjøpte ekstrautstyr til kjøkkenmaskinen vår: en kjøttkvern. Nå kan dere jo lure på hvordan denne samiske husmora har blitt førti år uten en egen kjøttkvern? Jo, har man velvillige foreldre så er det mye man slipper å investere i selv. Kjøttkvern. Gressklipper. Har man i tillegg søsken, så kan storfamilien dele på mye mer, søstra mi ga meg dobbelt vaffeljern i bursdagsgave for noen år siden. Det har hun adoptert selv, men jeg er ofte på vaffelbesøk...

Det viste seg at jeg har kjøpt katta i sekken. Mannen min monterte opp kjøttkverna, og leste bruksanvisninga, til og med! Og fant ut at del nr 3, kniven, manglet. Ingen kjøttdeig, med andre ord. Lørdag ettermiddag er butikken stengt, og det hadde vel vært fåfengt å gå dit, for den delen må sikkert bestilles, og lar seg dermed ikke fraskaffe før kjøttet har blitt litt vel modent...

Dermed måtte mammas kjøttkvern til pers igjen. Den kjenner vi godt, så det heftet ikke montere den opp når den først kom i hus. Og dermed gikk mølla! I høst ble det ikke rein, men en elgkalv, så i vinter har vi spist røkt elgkjøtt, kokt elgkjøtt, stekt elgkjøtt. Og nå elgkjøttdeig, flatpakket i plast, porsjonsposene blir større og tyngre for hvert år, akkurat som familien... Vi har sving på det, far kverner, mor pakker, og vi jobber effektivt med den første ladningen av kjøtt. Så måtte vi ta en pause - ikke alt kjøttet var tint nok, vi tar et bursdagsselskap innimellom.

Jeg tenker litt på hva de må syns om matauken vår, de som ikke vet at kjøttdeig kommer fra slaktede dyr. De som vil verne Rudolf og hans venner fra blodtørstige dyremishandlere som vi samer er. De som vil demonstrere mot IKEAs reinpølser, mot urfolks hval- og selfangst, mot jakt av vilt. De som syns at dyr har rettigheter på linje med mennesker. Og så legger jeg kjøttdeigpakkene i fryseren vår.

Dere lurer kanskje på hva denne samefamilien skal med all kjøttdeigen? Vi skal jo lage pizza, tacos og spagettisaus, så klart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar