01.01.2009

Nyttårsdrømmen

Om 20 dager skal en ny president sverges inn i USA. Forventningene til Barack Obama er enorme, han skal ordne opp i finanskrisen, klimakrisen, Irak-krigen, Guantanamo. Han skal rydde opp i Washington og forandre USA og gjerne resten av verden også, når han først er i gang. Jeg har en smule prestasjonsangst på hans vegne... Jeg håper virkelig at han lykkes!

Det er ikke første gang jeg sitter på nyttårsdagen og tenker på den neste amerikanske presidenten... Har nemlig fulgt den lange valgkampen i USA med stor interesse. Heiet på Hillary opprinnelig, men fulgte henne over på Obamas side... Har lært mye om amerikansk politikk av The West Wing-serien... På nyåret i fjor satt jeg og ammet, og fulgte en amerikansk valgkamp på DVD, og en i det virkelige liv... Mange overraskende paralleller - det ble bare tydeligere utover høsten - på DVD fikk vi den første latino-presidenten, i virkeligheten den første afro-amerikanske.

TV-serien sluttet med valget, virkeligheten fortsetter. Jeg merket meg at Obama nevnte mange minoriteter i sin seierstale - også "native americans". Har dette noe annet enn en symbolsk betydning? Vil han bidra til en annen urfolkspolitikk? Vil han bidra til at USA tiltrer FNs urfolkserklæring? USA er en av flere store stater (slik som Canada, Australia, New Zealand) som ikke har sluttet seg til denne erklæringen, som ble vedtatt i FNs generalforsamling høsten 2007. Dette er viktige stater, ikke bare fordi det bor svært mange urfolk i dem... Tenk hvis...

Nå sitter vel Obama og finpusser på talen han skal holde på "Inauguration Day". Han og et stort team av taleskrivere... Mye politikkutvikling skjer i taler av dette formatet, han skal presentere sin politiske ambisjon for det amerikanske samfunnet de neste fire årene. Og dette har betydning og konsekvenser for meg som same og urfolk, for meg som norsk statsborger, for meg som kvinne. Derfor kan jeg ikke la være å håpe på at han har en agenda som vil løse noen av våre felles utfordringer, og at han lykkes. Go Obama!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar