28.01.2009

På finsk side

Vi samer er ett folk og rikenes grenser skal ikke skille oss... Vi reisende i samesaker kan dette på rams, vi snakker om "på finsk side" og ikke "i Finland", og vi er samer fra henholdsvis "norsk, svensk, finsk og russisk side". Vi lar oss ikke affisere av de forskjellige valutaene - kredittkortene våre aksepteres over hele Sápmi - nesten iallfall...

Turer over disse ikke-eksisterende grensene er hverdagslige saker for oss. Eller? Litt eksotisk er det jo likevel.. Til og med handling i dagligvarebutikker blir litte granne eksotisk! Jeg oppdager nye varesorter jeg ikke visste at jeg trengte. Man kan for eksempel få kjøpt knuste linfrø i vanlig butikker på finsk side. Forskjellen på hele og knuste linfrø er visst at hele linfrø reiser rett gjennom fordøyelsessystemet, mens knuste linfrø opptas i kroppen med alle de essensielle fettsyrene og så videre. Mye sunnere, med andre ord. Hvis de ikke blir for gamle da. Og de har kortere holdbarhet når de er knuste, det må man passe litt på.

Når det nærmer seg jul eller påske kjøper vi alltid must på svensk side. Det er noen mørke, mystiske brusgreier som smaker litt av malt, og som de tømmer innpå seg i litervis i Tysfjordområdet i juletider. Vi har flere ganger tømt lageret i små butikker på svensk side, når vi har passert gjennom gläsbygdene på tur til julefeiring i Tysfjord.

Da jeg var gravid oppdaget jeg at de solgte alkoholfri cider på finsk side. Cideren både så ut som og smakte akkurat slik som den alkoholholdige, og var grei å ty til når man var i festlig lag, og ikke ville være altfor tydelig gravid. Alle kjente hadde en stående ordre om å kjøpe dette til meg når de var på finsk side. Jeg har også gjort meg avhengig av en viss type engangskluter til tørrmopping, som iallfall en gang i tiden var billigere på finsk side. Når jeg tenker meg om har jeg ingen anelse om det fortsatt er billigere, men jeg fortsetter å kjøpe det...

Det slår meg at det er krevende å holde oversikt over hva som lønner seg å kjøpe på norsk, finsk, svensk side. Prisene endrer seg, avgiftene endrer seg, valutakursene endrer seg - det er mye å holde rede på. Men du kan vedde på at spør du en hvilken som helst samisk forsamling om hva som lønner seg, så kan du være sikker på at du får kvalifiserte, velbegrunnede råd om hva du skal kjøpe hvor. (Av typen: snus er billigst på svensk side) Dette mener jeg er en spesiell type grenseoverskridende urfolkskompetanse - jeg hadde nær sagt "tradisjonell kunnskap" som er mer relevant for oss enn noen sinne. Den oppdateres stadig og brukes kontinuerlig - blant annet av oss reisende i samesaker.

Når vi i dag returnerer til norsk side, så er det med bilen full av det som måtte være billigst på finsk side - når man tar høyde for en høy euro-kurs, selvfølgelig.

3 kommentarer:

  1. Gunn-Britt28.1.09

    Noen hadde visst gjort en undersøkelse om grensehandelen engang i tida. Sørpå hadde folk styr på hva som til en hvertid var billigere å handle på svesnk side, mens nordpå var alle ganske sikre påståelig til å begynne, ble mer nølende underveis og konkluderte med at 'det e nu mest for turen sin del'. Lyder det kjent?

    SvarSlett
  2. Det meste på Systembolaget i Kiruna e billigar enn på Polet i Harstad eller i Narvik utenom Baylies. Den e dyrare på svensk sia. Snus og røyk e forsåvidt og billigar på svensk sia og så har de mye bedre potetmos enn vi har på norsk side. Men så finnes det ikkje halvgrove brød på svensk sie, ikkje som æ e vant tel på norsk sia iallfall...Sånne ting e, som du sei, en kompetanse man opparbeide sæ når man farte rundt i sapmi. Kanskje har æ hatt altfor mange "kjøttura" over tel Riksgränsen med mamma og dem i løpet av mine leveår :D

    SvarSlett
  3. Det e vesst billiar å ha Volvoen inne på verksted i Sverige enn i Norge å.. hi æ skjønt...
    Hilsen en nybakt Volvo(Stasjonsvogn!!)- eier.

    SvarSlett