24.02.2009

Arkivert bort


I dag har jeg fremmet en sak på Sametinget om styrking av Sámi Arkiiva og overføring av arkivmateriale fra samiske institusjoner til Sámi Arkiiva. Så var det noen som spurte meg om hvorfor jeg fremmer en så kjedelig sak - finner jeg ikke saker med mer futt og fres en støvete akrivmapper? Jeg ble litt svar skyldig, for hvis man tenker populistisk i et valgkampår, så virker det kanskje litt baktungt...

Men vet dere hva jeg også tenkte? Jeg tenkt faktisk på bombingen i Gaza, og tidligere bombing på Vestbredden, og hvordan palestinske selvstyremyndigheter stadig mister sine institusjoner, sine arkiver og sin administrative kapasitet. Dette kommer i tillegg til de menneskelige lidelsene og de materielle skadene det palestinske samfunnet opplever. Det må sette store spor og ha konsekvenser for det vi ønsker av et byråkrati og et rettssamfunn: likebehandling, rettferdighet, profesjonalitet, fagkunnskap...

Hva skulle vi gjort her på Sametinget hvis vi måtte begynne fra grunnen hver dag? Hvordan skulle vi ivareta den utviklingen vi tross alt har i samiske saker hvis vi ikke visste hva vi gjorde i går, i fjor, for ti år siden? Arkivmappene fra de samiske institusjonene representerer den kunnskapen og erfaringen vi etterhvert har fått i å administrere oss selv og de sakene vi syns er viktige. Og denne kunnskapen og erfaringen bør ivaretas av oss selv i en samisk intitusjon, og stilles til rådighet for forskere og andre som ønsker å lære.

Sámi Arkiiva flytter snart inn i Diehtosiida, og får de lokalene de trenger for å ivareta det som faktisk er deres ansvar. Nå må vi bruke anledningen til å løfte arkivet også på andre måter, slik som bemanning. De samiske institusjonenes arkiver skal ikke sendes til Statsarkivets filialer, men til Sámi Arkiiva. Det handler om å forvalte vår egen historie.

Vi skal ikke la oss arkivere bort i Statsarkivet, men blåse støv av mappene og frakte dem til Sámi arkiiva!

1 kommentar:

  1. Anonym25.2.09

    Vel, hvis det er noen som mener at dette er en kjedelig og ikke-populistisk sak, så får du bare minne dem på at dette vel så mye handler om arbeidsplasser. Det er i nok et språk de fleste forstår!

    Hilsen Kauto-velger

    PS. Du har en fin blogg.

    SvarSlett