19.02.2009

Fugletitting

Nå begynner hjemmelivet å bli litt vel ensformig... Jeg og pia har måttet finne på nye aktiviteter vi kan gjøre sammen innendørs i vinterkulda. For tia har vi stor glede av fugletitting...

Far i huset har hengt opp en frøautomat utenfor det store stuevinduet, og fylt den med solsikkefrø. Da kan jeg og minsten henholdsvis sitte og stå i sofaen og se på at småfuglene koser seg. Jeg peker på fuglene og sier cihci, og hun hopper opp og ned og gjør sitt beste for å skremme dem bort. Vi leker også gjemsel med fuglene. De småfuglene som ikke får plass på automaten, de må plukke nedfallsfrø fra den snøkledte bakken. Da dukker de hodet ned først, og så popper de opp igjen. Akkurat slik at jeg kan si: Gos cihci lea? Die lea cihci! Begeistringen er stor når fuglen gir seg til kjenne igjen.

Jeg med mine multitasking-tendenser må jo prøve å gjøre noe mer ut av dette. Derfor er Lottit luonddus plassert på stuebordet, og jeg lærer meg de norske og de samiske navnene på de fuglene jeg greier å identifisere. Det går fint med kjøttmeis/fiskesgáccet og grønnfink/ruonabeibboš, for de er lett gjenkjennelige, men de fleste fuglene er ærlig talt veldig like, grå-brun-svart-spraglete som de er. Kartet stemmer ikke helt med terrenget, heller. Jeg mener jeg har identifisert polarsisik, men den er veldig liten i forhold til gråspurven/šilljucizáš. I følge boka er de begge 13 cm. Hmm? Er det den buskete fjærdrakten til gråspurven som får den til å se ut som en forvokst gjøkunge? Kanskje det rett og slett er en gjøkunge?

Litt rart også at det for noen fuglearter er så stor forskjell på de nordsamiske og de lulesamiske navnene. Ellers pleier jo ordene knyttet til naturen å være veldig gamle ord som er lett gjenkjennelig mellom de samiske språkene og dialektene. Kan det være fugler som innvandret sent til Sapmi? Slik som linerle/beštor/sjvatjik? Det er jo en helt vanlig småfugl, ikke om vinteren, vel og merke. Hva skjedde her, sånn helt språkhistorisk? Interessant!

Sånn går nu dagan. Å gi småfuglene mat en kald vinterdag kan være veldig intellektuelt utfordrende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar