14.02.2009

Hijab

Jeg har fundert litt over dette med hijab i politiet - det er visst den heteste politiske debatten for tia - utenom innholdet i krisepakkene, da. Jeg har prøvd å tenke på det i et minoritetsperspektiv, men saken har ikke blitt noe tydeligere av den grunn.

Hvorfor stritter jeg sånn i mot? Hvorfor syns jeg ikke det er ok med hijab i politiet? Skulle jeg ikke innta et romslig samisk perspektiv, og innrømme alle retten til å ikle seg sine etniske eller religiøse symboler hvor og når som helst. Gi alle retten til å synliggjøre sin annerledeshet?

Det må være det at hijaben for meg symboliserer kvinnens plikt til å skjule seg for mannens øyne, og mannens ønske om å kontrollere kvinnens seksualitet. Jeg syns ikke det er ok. Jeg syns det er trist å se hijab på ungjenter som så vidt har nådd puberteten. Og jeg liker ikke at hijaben er ment å skulle signalisere jentas dydighet - og dermed indirekte sier at de jentene - også de mulimske - som IKKE går med hijab, ikke er dydige, men det motsatte.

Jeg legger altså det motsatte prinsippet til grunn. Å gi noen jenter friheten til å velge å gå med hijab på ungdomsskolen, begrenser valgfriheten for andre. Det gjør det vanskeligere for andre jenter å si nei til hijab. Skolen burde derfor være hijab-fri. Og nå ble det straks enda vanskeligere: konsekvensen må jo da være å gjøre skolen fri for alle religiøse symbolene, også de kristne. Slik har de gjort i den offentlige franske grunnskolen, og det har ført til at mange muslimske jenter velger å gå på private katolske skoler, der de kan bruke hijab. Blir de mer eller mindre integrerte der? Eller handler det ikke om integrasjon i det hele tatt?

Nå var det vel egentlig hijab som en del av politiuniformen som var den hete saken. Jeg syns ikke noe om det. Har selv jobbet med uniform, uten å ha sett noe behov for å demonstrere noen religiøs eller etnisk tilhørighet gjennom uniformen. Poenget med uniformen er jo at de du skal hjelpe skal kunne kjenne deg igjen med det samme, og vite hvilke oppgaver du har, at du er der for å gjøre en jobb. Det bør være totalt uinteressant for dem hvilken religion du har.

Motivet for å åpne opp for hijab var vel å rekruttere flere kvinnelige muslimer til politiet. Sikker på at det er uniformen som er den største terskelen, Knut Storberget? Noen andre som har en formening om dette?

4 kommentarer:

  1. Susanne14.2.09

    Jeg synes det er helt ok. For meg virker det ikke som hijab nødvendigvis er kvinneundretrykkende. I Norge fremstår det som et valg man tar, og det har rett og slett blitt trendy i noen kretser. I københavn så jeg til stadig unge jenter i saggebukser, bling bling og en stylet hijab.

    SvarSlett
  2. I mainstream-feminisme er hijaben fy-fy, men enn når det er et resultat av et fritt valg som et rasjonelt menneske gjør?

    Hijab-debatten viser at liberalismen har en grense, kvotering av hijab-bærende kvinner blir alt for drøyt for et samfunn som samtidig skal være en tvangsmakt. Statsmaktens nøytrale hånd slår tungt inn over behovet for flere muslimske kvinner i politiet og sier: Hit- men ikke lenger.

    SvarSlett
  3. Mainstream-feminist, det er vel det jeg er...

    Det at hijaben er knyttet til kjønn, og at bare kvinnen må skjule håret sitt, det syns jeg er undertrykkende, ja. Hva med mannen, hvorfor er det ok at han kan vise håret sitt? Og da er jeg fullt inneforstått med at det finnes kvinner osm velger å gå med hijab, og ikke finner det undertrykkende.

    Uten sammenligning forøvrig: Mainstream-feminismen sier også nei til salg av sex, selv om det kan være frie valg tatt av frie mennesker.

    Og hvis det bare er en motegreie, så faller argumentasjonen med å inkludere det i unifomren bort.

    SvarSlett
  4. Du får definere deg hvor du vil for min del :)

    Ja, en eller annen ekspert på saken sa at det er noe som har vært de siste tredve åra som et eller annet utrykk for en slags kjønnsforsterkende greie. Jeg har ikke akkurat mye kunnskap om hijabens mangfoldige bruksområder så vet ikke om jeg er på glattisen her..

    Derimot er jeg mer opptatt av at samfunnsstrukturene er sånn noenlunde nøytrale- i denne saken-politiuniformen.

    Det er jo et argument at militæret og tollvesenet i følge en hel del aviser åpner for dette, det er klart. Det er mulig å åpne for lettelser i antrekk i militæret i felt, se bare på HV-soldater... :)

    SvarSlett