10.02.2009

Å kjøre bil med kofte

Kofta er et veldig funksjonelt plagg. Den gir stor bevegelsesfrihet, og kan tilpasses alle kroppsfasonger og størrelser. I motsetning til standard business-antrekk for damer: smale skjørt og høye hæler, så kan samedamer i business virkelig skritte ut i vide skjørt og myke komagføtter. Når en samedame skritter ut så bølger koftekantene ( eller vipper hvis det er en Kautokeino-kofte), og de små sølvbladene på søljene ringler. Det er noe av det vakreste som fins. Jeg er godt gift, så jeg skal ikke begynne å beskrive den koftekledde samemannen in motion... Men også han gir noen løfterike signaler...

Men: kofta er ikke utformet for bilkjøring. Iallfall ikke Kautokeino-damekofta - og da snakker jeg om om full pakke: staskofte i klede med dampet holbi og skjørt, bellinger og skaller og lue. Ikke noen light-variant, med andre ord. Prøv å få plass bak rattet i en gjennomsnitts familebil, og finn en komfortabel sittestilling som ikke potensielt ødelegger stasen.

Kautokeino-damelua er i følge trenden lavere enn den har vært på flere år, men den har en pull som stikker ut, og kommer i konflikt med nakkestøtten på bilen. En av årsakene til dette er at bilsetene er konstruert for sjåfører med høyere gjennomsnittshøyde enn samer. Jeg må iallfall ta av meg lua på lengre kjøreturer for ikke å få kink i nakken.

Det å lene seg godt tilbake i bilsetet og strekke bilbeltet over skulder og bryst kan potensielt forskyve silketørklet og rote til frynser. Det må man være oppmerksom på. Derfor vil du aldri se en samedame gå ut av en bil uten å å sjekke om tørklet er rett. Holbien på kofta mi er vel rundt 30 meter, iallfall den nederste kanten. Den er plassbesparende plissert, men tar likevel en del plass når jeg skal lukke bildøra. Derfor må den danderes slik at den ikke er ubehagelig å sitte på, og kofta ikke krølles unødig, og den ikke kommer i veien for ratt eller girspake.

Hvite pynteskaller skal man være litt forsiktig med - smeltevannet på bilgulvet kan være skittent. Avispapir for å suge opp smeltevann frarådes på grunn av trykksverten. Jeg har sett noen forsøke seg på små blå plasthetter med strikk - slike som du får i sikkerhetskontrollen på flyplassene når du må ta av deg skoene. Du må også tenke på hvordan du holder føttene på pedalene, slik at du ikke "brekker" hælstykket på skallene, det ser ikke noe pent ut.

Å bli fraktet rundt i passasjersetet er dermed å foretrekke. Det er kanskje en av grunnene til at det som regel er mannen min som sitter bak rattet?

2 kommentarer:

  1. hahaha! Du har faktisk heilt rett! Har store problema med å sette mæ i bil med kofta og enda har ikkje æ så stor holbi som du har ;)

    SvarSlett
  2. Ja, men lua dokkers e jo veldig bil-vennlig, e den ikke? På den vender jo pullen framover, og dermed e ikke nakkestøtten nokka problem. Den e jo veldig nett og lekker...

    SvarSlett