24.02.2009

Multi-tasking igjen

Jeg opplever ofte å ikke ha tid til alt jeg skulle ha gjort, og har ofte prioriteringsproblemer. Derfor eksperimenterer jeg stadig for å finne at av oppgaver som kan utføres samtidig - med varierende resultat... Helst skal en lystbetont oppgave utligne en mere arbeidsrelatert. To kjedelige ting kan ikke utilgne hverandre, og passer derfor ikke til multitasking.

Mine favoritter er følgende:
- klesbretting og tv-seeing. Daglig foreteelse. Jeg ser mange dårlige programmer mens jeg bretter rene klær. Det må være underholdningsprogrammer. Nyhetssendinger teller som jobb - og da trenger jeg ikke brette klær...
- barnebæring og telefonsnakking. Minsten tolererer ikke at jeg arbeider med pceen, men finner seg i at jeg snakker i telefonen på høyre side, hvis jeg bærer henne på venstre side. Fram og tilbake i stua under lange telefonsamtaler. Funker helt fint.
- bleieskift og I-podlytting. Husvask og podcasting.
- lydbøker og bilkjøring. Men ikke rett etter et møte der du har blitt litt engasjert - da har man litt fokusproblemer
- telefonmøte og Facebook-oppdatering. OBS! funker best hvis du IKKE leder møtet selv...

Ikke alle eksperimentene er like vellykkede. Lydbøker og avislesing samtidig, ga ingen mening, for eksempel. Fokuskræsj. Lydbok og lystgass under fødsel ga heller ingen god leseopplevelse. Husker ingenting fra boka... Tv-seing og internettoppdatering er vanskelig, men internett og radio er en god kombinasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar