17.02.2009

På pulsen


For noen år siden var jeg noen turer på Kalaallit Nunaat/Grønland, og der var pulsvarmere veldig trendy. Det var temmelig nytt for meg, og jeg ble litt fascinert at de mange lekre variantene som fantes, i ulike garnkvaliteter, farger og mønstre. Noen mer tradisjonelt utformet enn andre, noen i pastellfarget angoragarn med perlepynt, noen i røft naturfarget ullgarn, andre i knallfarger og sterke mønstre. Jeg hadde planer om å strikke meg noen selv, og fikk husverten min til å hjelpe meg med et lekkert mønster, med små blanke glassperler tredd på det koksgrå garnet.

Nå har denne trenden nådd Sápmi, og jeg har skaffet meg to forskjellige varianter, et par av reinskinn med pyntebånd fra Karin Vasara i Kiruna, og et par strikket i ullgarn med Kautokeino-mønster fra Ávži Design i Kautokeino. Jeg syns det er kjempeartig med ny samisk design, og nye duodjiprodukter, og tar gjerne i mot tips om nye produkter!

Det jeg har oppdaget ved bruk av disse pulsvantene - det er at de virkelig har en funksjon! De er utrolig effektive for å øke kroppsvarmen. Noen ganger må jeg rett og slett ta dem av for at det blir for hett... Hot stuff, med andre ord!

Men mine egne strikkede pulsvarmere er foreløpig et ufullendt verk...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar