15.03.2009

10 grunner til ikke å gå på ski

Det er en fordel å like vinteren når man bor i Sápmi. Når man bor i Kautokeino, så bør man helst like vinteren veldig godt, siden den dekker store deler av året, både den hvite og den grønne... Og så bør man like vinteraktiviteter, sånn som skuterkjøring, skigåing, lage engler i snøen...

Skigåing er helt ok. Jeg er ikke så fryktelig glad i å gå på ski, men det kan være skikkelig fint en godværsdag i mars/april. I dag klarte mannen min å lure meg med på årets første skitur. Et lett lag med nysnø oppå velpreparerte løyper ga silkeføre, vindstille - ikke sol riktignok - men akkurat passe mildt. Fantastisk.

Årets første skitur i midten av mars er jo ikke akkurat imponerende. Dørstokkmila er ganske lang for meg, og jeg har et godt utvalg av grunner for å ikke gå på ski. Disse er årsakene til at det gikk to måneder uti 2009 før jeg staket i vei:

1. Mangler barnevakt/barnehageplass
2. Er forkjølet/kvalm/hodepine/bakrus
3. Ungen er forkjølet/har feber
4. Det er for kaldt/for mørkt/for mye vind
5. Jeg finner ikke skiskoene/skiene/stavene/skismurningen
6. Må skrive leserinnlegg/kronikk/pressemelding
7. Må lese mail/blogge/se på et viktig tv-program
8. Må bestille kofte/tørkle/sølje/koldtbord til konfirmasjonen
9. Må bake kaker/boller/rundstykker til konfirmasjonen
10. Må på Sámiid Searvi/foreldremøte

Men altså: en gang uti mars var alle unnskyldningene relativt oppbrukt, og min egen motivasjon hadde bygd seg opp til et akseptabelt nivå. Mannen min trengte ikke foreslå det mer enn en gang, og jeg fant alt jeg trengte på første forsøk. Ski og staver var i garasjen, skiskoene i boden. Det eneste jeg ikke fant var buffen min - tro hvor den har tatt veien? Plutselig var vi bare i løypa, og skiene som sist ble preparert i april i fjor en gang, var nesten ikke bakglatte i det hele tatt. Jeg kunne som vanlig ikke skjønne hvorfor jeg ikke går på ski oftere, og tok den årvisse beslutningen at dette må vi gjøre mer av!

Må bare finne solbrillene mine først.

3 kommentarer:

  1. Anonym19.3.09

    Movt dáppe sáhttá kommenteret? Orru leamen beare váttis...

    SvarSlett
  2. Galggan geahccalit "innstillingaid" rievdadit...

    SvarSlett
  3. Anonym25.3.09

    hehe, trudde ikke bakrus var en gyldig grunn for ikke å gå på ski! forresten er det ca 30 grunner til å ikke gå på ski. som du har skrevet er det ca 20 grunner for mye. men ok, de er generelt sett ganske like så det går helt fint! må si du er meget oppfinnsom.... jaja, lykke til med skigåingen :-)

    SvarSlett