04.03.2009

De store nasjonale sannhetene

I forbindelse med terrorangrepet på cricketlaget fra Sri Lanka i Pakistan fikk vi presentert følgende fakta fra NRK: Cricket er verdens nest største sport! Hæ? Er ikke det langrenn? Sjokket var ikke like stort som det kunne ha vært, jeg har jo vært utenfor rikets grenser noen ganger, og denne sannheten kunne jeg jo egentlig ha resonnert meg fram til. Cricket, som fotball i betydningen soccer, er en en anglo-sport, og hvem har vært flinkere til å kolonisere verden enn Rule Britannia?

Hvis noen hadde prøvd å servere denne sannheten til meg som ungdomsskoleelev, oppfostret på NRK-monopolets sportssendinger, så hadde jeg nektet å tro det. Jeg håper at medieverdenen har utvidet våre horisonter siden da...

Det finnes noen andre store nasjonale "sannheter" som står for fall. Vi er alle oppvokst med at poteter og melk er sunt. Fedon har fyrt løs mot poteten, og melkefettet har man litt problemer med å omsette nå ... Har dette vært ernæringspolitikk eller landbrukspolitikk, eller kanskje begge deler?

Og så er det dette med hvalfangsten. Vi er jo alle her til lands overbevist om at norsk hvalfangst ikke er noen trussel mot arten, og at den foregår på human måte. Likevel har vi verdensopinionen mot oss. Er dette bare føleri og ondsinnet propaganda, eller er det vi som har vært utsatt for nasjonal propaganda?

Verden ser tydeligvis litt annerledes ut fra utlandet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar