05.03.2009

Hijab igjen...

Det er med en viss fascinasjon jeg følger hijab-sakens utvikling. Som politiker er det jo litt skrekkelig å se hvordan en sak som kunne vært lagt død for lenge siden utvikler seg til et gjentagende mareritt, det det blir helt avgjørende hvem som visste, mente og sa hva i en viss kronologisk rekkefølge. Man kan si at hijab-saken er en fillesak - men det er en fillesak som har engasjert til samfunnsdebatt relativt mye mer enn - la oss si - pensjonsreformen! Pensjonsreformen er en kjempesak som kommer til å bety alt for min og din pengebok om en 20-30 år, men engasjerer vi oss? Nei!

Altså: kjernen i hijab-saken har blitt om regjeringen har gjort en faktisk snuoperasjon uten å ville innrømme det, og har latt sykmeldte Storberget bli syndebukk for dårlig saksbehandling. Det dreier seg om regjeringens og statsministerens troverdighet, i følge de politiske kommentatorene, og de hører vi jo på. Vi som er politikere, iallfall...

Apropos troverdighet: Sameradioen prøver å presse rådsmedlem Vibeke Larsen opp i et lignende hjørne. Hittil har de lyktes ganske bra. Til tross for at det finnes bildebevis, og flere enn ett, så benekter hun å ha spilt pc-spill i sametingssalen. Hun skylder på tastefeil, men lover å ikke taste feil igjen, og beklager hvis noen føler seg støtt over noe hun ikke gjorde. Dette burde være en fillesak i enda større grad enn hijab-saken. Til tross for at Sametingsrådet har en høytlønnet medierådgiver, så gjør hun det motsatte av hva alle kommunikasjonsrådsgivere sikkert ville ha rådet henne til: lagt seg flat og lagt det bak seg. Snart husker vel noen at det var noe med henne og Face-book tidligere i år?

Blir det mer hijab? Og pc-spill? Kjør debatt!

4 kommentarer:

  1. Marit i umeå5.3.09

    Er å spille pc-spill verre enn å strikke i plenumssalen? Det ble holloi den gang et rådsmedlem satte seg til å strikke under plenum. Og hva skal jeg si? Som sitter og kommenterer bloggen din mens jeg er på samisk forskerkonferanse - som for øvrig er kjemisk fri for (samisk) media-interesse.

    SvarSlett
  2. Anonym7.3.09

    Jeg synes heller ikke det er den største saken at hun faktisk sitter å spiller dataspill under møtet. Men det som er ille er at hun ikke er ærlig om det! Vibeke Larsen står fortsatt på at hun IKKE har spilt, enda NRK har bevist det motsatte. DET synes jeg er ille, og noe man ikke kan akseptere fra et medlem i sametingsrådet.

    SvarSlett
  3. Anonym7.3.09

    Jeg synes forøvrig også det er helt tullete av Nordkild å påstå at politikerne blir truet fordi de blir tatt bilder av... Håper det ikke er et syn NSR står bak?

    SvarSlett
  4. Jeg hadde aldri greidd å konsentrere meg om hverken strikking eller datspill i plenumssalen, og samtidig fulgt debatten - men så er jeg dårlig på begge deler... For øvrig syns jeg plenumssalen er det mest offentlige av alle deler av det offentlige bygget Sametinget er. Jeg syns representantene må forvente å bli både filmet og fotografert i salen.

    SvarSlett