13.03.2009

Konfirmasjonsforberedelser


Jeg syns jeg nærmer meg ildprøven som voksen; familiens første konfirmant skal feires om noen uker. Hun går fra å være nieiddáš til nieida, og jeg er vel parkert i áhkku-kategorien, jeg, da... Har trent på dette en stund, vi har hatt noen barnedåper i familien, men det var bare for generalprøver å regne...

Det er ikke det at arrangementet vårt er så stort, det er bare det at det skal innfløkt koordinering og logistikk til for å få det til å gå i hop. Noe må gjøres på forhånd, noen kan gjøres på forhånd, og andre ting må gjøres der og da! Kunsten er å vite forskjellen.

Utstyret til konfirmanten er jo sånt som må gjøres ferdig på forhånd. Det krever en del planlegging, også hvis du ikke syr selv. For noen må sy, og denne eller disse må man gjøre avtale med i god tid. Konfirmanten skal også ha et ord med i laget, for konfirmasjonssøndagen er en catwalk av nye koftetrender, og ungdommen er som regel best oppdatert. Konfirmasjonen foregår over to dager, og antrekket skal varieres, minimum med ulikt tørkle de to dagene. Puh!

Vi har valgt å legge mest mulig arbeid ut, vi har jo allerede utfordringer med å håndtere hverdagslivet her i huset. Det er ikke den billigste løsningen, men den er helt klart stressreduserende. Men mens jeg styrer med bestillinger og planlegging av kakebord og invitasjoner ( Har du for eksempel prøvd å få "svar utbes" til å fungere blant samer? Håpløst prosjekt, men på hotellet er de såpass fornorska at de forventer å få et tall på middagsjestene på forhånd...), så konstaterer jeg at det finnes betydelig arrangementskompetanse blant samedamer. Hvem er det som koordinerer brylluper med 1000 gjester? Store konfirmasjoner og barnedåper? Bursdagsselskaper? ( vi tok en sjekk for noen uker siden: hvor mange plastglass trengs i et bryllup med 500 gjester. Sendt ut på sms til en gruppe testpersoner, vi fikk mange kvalifiserte svar!)

Kanskje derfor NSR-landsmøter og sametingsplenum blir rene bagateller... Godt å vite, for det blir flere festlige anledninger i familien framover!

1 kommentar:

  1. Inger E23.3.09

    Nu e det bare ei lita arbeidsuke igjen, så e konfirmasjonsdagen her. Puh, det ska bli bra å få det overstått. Har sydd, planlagt og organisert i uker og måneder. Nu e det bare siste innspurt som gjenstår...

    SvarSlett