21.03.2009

Seire og nederlag ved kjøkkenbenken

Før syntes jeg ikke det gjorde noe at jeg ikke kunne bake kaker. Det var aldri noe mas i forbindelse med bursdager, og jeg sparte jo en del kalorier på alle de kakene jeg hverken bakte eller spiste. Jeg liker kaker, bevares, men helst sånne mørke mystiske mektige sjokoladekaker, som sjelden er noen vinnere ved kakebordet. Sånne kaker som skal synke sammen på midten, og være fuktige og rå innerst, sånne kaker liker jeg - og jaggu kan jeg bake dem også!

Men det repertoiret holder ikke ved store feiringer. Derfor har jeg trent i ett års tid på å lære meg noen andre kaker. Det er sannelig ikke greitt, for i familien min er det lillesøster som er kakeeksperten. Det betyr at INGEN spør meg om jeg kan bake til spesielle anledninger. Jeg får likevel lov hvis jeg insisterer, har jeg oppdaget. Så jeg insisterer på å bruke slekta som prøvekaniner for mine eksperimenter ved kjøkkenbenken.

I løpet av det siste året har jeg lært meg Suksessterte. Den er idiotsikker nå. Jeg kan ingrediensene utenat, og glemmer ikke å kjøpe inn noe. Og jeg vet inderlig godt hva som kan gå galt. Eggekremen kan svi seg, for eksempel. Smøret må være romtemperert. Jeg vet også at den venninna som prøvde å innbille meg at mandlene males med kvern, og eggekremen vispes for hånd, hun tok feil! Mandlene kan hakkes i blenderen, og kremen blir like fin i mikseren. HA-HA!

Akkurat nå sitter jeg og nistirrer på et sukkerbrød i stekeovnen. Jeg er hellig overbevist om at hvis jeg bare holder øye med det hele tiden, så kommer det ikke til å falle sammen. Jeg tabbet meg nemlig ut med Tropisk aromaen. Den falt sammen. Jeg trodde først at det kom av at eggene ikke var i romtemperatur. Eller at ungene hadde kommet borti komfyren. Prøvde igjen. Tropisk aromaen falt sammen på nytt. Jeg er i ferd med å erklære oppskriften for en drittoppskrift (mye lureri på internett). Det er bare det at jeg fikk den til i fjor til alle barnedåpene vi hadde. Hva kan jeg ha gjort feil? Skulle den ha vært på nederste rille? Ble ordentlig deppa.

Vår åpne kjøkkenløsning er ikke helt ideell for denne situasjonen. Jeg får spesielt kort lunte i forbindelse med kakebaking, det er nemlig et hårfint skille mellom seier og nederlag. Ingen bør stå i veien for meg, for da blir bakemester harepus til et kjøkkenmonster med mange farlige redskaper tilgjengelig. Mannen min holder seg langt unna, men ungene har ikke lært seg det ennå...

Typisk - nå glemte jeg tida, og sukkerbrødet ble kanskje litt mørkere enn det kunne vært. Det har nesten ikke sunket sammen i det hele tatt... kanskje det kan brukes? Tropisk aromaen dere ser på bildet, den duger nok ikke til konfirmasjonsselskapet, den får familien spise i kveld.

Men jeg kan bake suksessterte, det er helt sant! Bare si i fra!

5 kommentarer:

  1. Anonym21.3.09

    Prøv denne oppskriften på tropisk aroma:

    200 g smør
    2,5 dl sukker
    3 store egg
    350 g hvetemel
    3 ts bakepulver
    1/2 ts salt
    1 1/2 ts kanel
    1 1/2 ts muskat
    1 1/2 dl melk
    2 ss kakao

    Fyll:
    150 g smør
    500 g melis
    2 ss kakao
    2 ts vaniljesukker
    6 ss sterk kaffe
    1 eggeplomme

    (jeg liker mye fyll, så jeg lager halvannen porsjon av fyllet)

    Rør smør og sukker hvitt og porøst (en fordel om smøret er romtemperert). Rør i ett og ett egg. Bland bakepulver, salt og krydder med melet og rør det inn vekselvis med melken.

    Legg 1/3 av røren i klatter i en springform, 26 cm i diameter. Ha bakepapir i bunnen!!!

    Bland så kakao i resten av røren og legg den innimellom den lyse røren i formen.

    Stek kaken på NEDERSTE rille i ovnen ved 175 grader i ca 45 min.

    Avkjøl kaken på rist.

    Lag fyllet: Bland smøret (romtemperert) og de andre ingrediensene til fyllet sammen og rør det til en luftig krem.

    Del kaken i to eller tre lag og dynk den gjerne med litt melk. Bre litt fyll mellom lagene. Dekk kaken med et tynt lag krem og sprøyt resten på toppen i et pent mønster.

    Og kaken kan fryses ferdig pyntet! Bare ha den i fryseren til den blir dypfryst, før du har aluminiumsfoli løst rundt!

    Lykke til:-)

    *Gáibmi*

    SvarSlett
  2. Anonym21.3.09

    Angående mislykka tropisk aroma, har du sjekka månefasen? Det e nok den som har vært feil!

    SvarSlett
  3. Månefase? Vetta sannelig hvilken månefase som er rett for Tropisk aroma? Kanskje den bare kan bakes i midnattssol? Har uansett ikke tid til å vente til månen snur, skal prøve oppskriften til gaibmi i stedet. Alle gode ting er tre!

    SvarSlett
  4. Anonym22.3.09

    du e utrolig god til å skrive, fikk meg en god latter :)

    SvarSlett
  5. Anonym23.3.09

    Prøv silikonform neste gang. Den er idiotsikker. Mine sukkerbrød har ikke sunket i midten etter at jeg begynte å bruke silikonform! Verdt å prøve.

    Laila.

    SvarSlett