05.04.2009

Påskekyllingen

Satt og leste Morgenbladet fredag ettermiddag (en avis jeg anbefaler på det varmeste, mye lesestoff, selv om kulturstoffet blir ganske ufordøyelig for meg) om kyllingproduksjon i Norge. Jeg ventet utålmodig på at 3net skulle få opp nettet i Kautokeino igjen, slik at jeg fikk gjort noe fornuftig. Og så ble jeg fanget av dette intervjuet med en kyllingprodusent. Han kunne fortelle at forbrukerne ikke ville ha store kyllinger, fordi de ble for dyre og tok for lang tid å steke – selv om de ville smakt mye bedre. Han ville gjerne produsere større og bedre kyllinger – men forbrukerne vil altså ikke ha dem.

For noe sprøyt! Som forbruker må jeg si meg hjertens uenig. JEG VIL HA STØRRE KYLLINGER! Men aldri at jeg er blitt stilt over for noe valg! Rema 1000 eller Coop uavhengig – alt de har å by på er jo disse stakkars tørre småspurvene som aldeles ikke rekker til noen familiemiddag – og har altfor mye skinn og bein i forhold til kjøttmengden. Jeg ville gjerne hatt en stor og feit kylling på en kilo under ovnsgrillen. Jeg er villig til å betale hva det koster å fore den opp i fire dager til, slakte den og frakte den til meg. Den trenger ikke koste kr. 29,90,-. Og jeg tåler å vente det ekstra kvarteret det tar å steke den! Hører dere meg: kyllingprodusenter og kjedebutikkenes markedsanalytikere? Har dere virkelig spurt forbrukerne om dette?

Neste gang jeg blir oppringt av en eller annen markedsundersøkelse skal jeg ikke legge på, men passe på å si i fra om dette med kyllingene. Og det oppfordrer jeg alle andre til å gjøre også! Kanskje det er på tide med en ny grasrotaksjon på Facebook slik at den tause majoriteten får sagt i fra om våre kyllingbehov? Tenk dere, en kilos-kylling, med smør og rosmarinkvister under brystskinnet slik at det blir sprøtt, og noen snitt i lårkjøttet slik at det steker ferdig før brystkjøttet blir tørt. ( Jeg har da sett Jamie Oliver på tv. Nettet faller ikke ut hele tiden.)

Mens jeg venter på større og saftigere påskekyllinger, så sverger jeg til reinkjøtt og elgkjøtt. Kanskje ligger det noen ryper nede i fryseboksen også?

Men hvorfor føles livet så meningsløst uten internett- og tv-forbindelse?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar