16.04.2009

Sámi Grand Prix-CD'n amputert?

Jeg tror jeg har absolutt alle Sámi Grand Prix-CDene liggende her hjemme (om jeg finner dem, det er en annen sak...). Jeg har kjøpt dem både for å høre på musikken, og fordi jeg prøver å kjøpe alle samiske CD-utgivelser. Både som en gest til dyktige artister, og for å være oppdatert på hva som finnes av samisk musikk. Det er litt politikk i musikkkjøpene mine, med andre ord, ikke bare musikkglede...

Poenget med Grand Prix-CD-utgivelsene er vel på den ene siden å dokumentere en årlig konsert-happening i Sápmi, og gi artistene en mulighet til å profilere seg og sin musikk. Det har opp gjennom årene vært en del kritikk av arrangementet, som nettopp har gått på dette med ansvaret for artistutvikling og oppfølging. Det har vært begrenset hva arrangørene av Samisk Musikkfestival kan tilby, men CD-utgivelsen - delfinansiert av Sametinget, selvfølgelig, har iallfall vært et tilbud til artistene.

I år vil dessverre noe av artistene ikke delta på denne CDn. Uten å kjenne bakgrunnen for dette, utover det som blir referert i media, så må jeg si det er utrolig synd. CD-prosjektet blir temmelig amputert uten full deltakelse, og de mindre kjente artistene mister en mulighet til å profilere seg sammen med mer etablerte. Dokumentasjonen av arrangementet mister også verdi. Min oppfordring til arrangørene er at de bør vurdere å gjøre CD-utgivelsen til en del av konseptet. Det kan vel hende at noen avklaringer må gjøres mht. fordeling av eventuelle inntekter - men jeg frykter vel i grunnen at det ikke er rare overskuddet igjen etter en slik produksjon...

Uansett, jeg legger herved inn en bestilling på CDn når den kommer!

7 kommentarer:

  1. Anonym17.4.09

    HAr du vært flyvertinne? Kan du ikke fortelle om det, når, hvordan, hvorfor sluttet osv. Hadde vært moro :)

    SvarSlett
  2. Anonym18.4.09

    Har spilt Sámi Grand Prix CDen på full guffe på kjøreturer gjennom Finland og det er synd at ikke alle er med.

    SvarSlett
  3. Anonym18.4.09

    Ja, det står i CV-en på Sametingets sider, en av de jobber Aili Keskitalo har hatt er flyvertinne. Vi har vel alle hatt forskjellig jobber som ung: http://www.sametinget.no/Artikkel.aspx?AId=1018&back=1&MId1=3&MId2=54&MId3=300&

    SvarSlett
  4. Anonym18.4.09

    Ser at du lenker til samisk tekst. Når man bruker www.samediggi.no er teksten på samisk og når man bruker www.sametinget.no er teksten på norsk.

    SvarSlett
  5. Her er en blogg om samisk musikk

    SvarSlett
  6. Har en skummel fortid bl.a. som flyvertinne, ja... Det kommer tydeligvis til nytte som prisutdeler.

    SvarSlett
  7. Her er lenken til CV-en (la den inn feil sist)

    SvarSlett