16.04.2009

Svart og hvitt om rovdyrpolitikk

Det sies at det går en konfliktlinje i norsk politikk mellom by og bygd når det gjelder rovdyrpolitikk. Toleransen for rovdyr - og rovdyrtap i beitenæringene er av en eller annen grunn langt større i urbane strøk enn på bygda... Mine år i storbyer som Tromsø og Alta har ikke urbanisert meg nok, selv om jeg drikker min kaffelatte med stolthet! For når det gjelder rovdyrpolitikk så er det situasjonen for næringsutøverne - og for reinen og sauen - som jeg instinktivt orienterer meg mot.

Det betyr ikke at jeg er døv og blind for andre argumenter, og jeg er litt overrasket over denne reaksjonen på et Dagblad-oppslag om NSRs brev til Miljøverndepartementet og Landbruksdepartementet om en gjennomgang av rovdyrpolitikk og -forvaltning. Det var da ikke akkurat en fullstendig utrydding av alle stakkars rovdyr vi etterlyste... Rovdyrdebatten inviterer visst ikke til nyanserte synspunkter. Det kan jo være at de redaksjonelle "gåseøynene" rundt ordet rovdyrpress bidrar til å mistenkeliggjøre våre synspunkter...

Denne konfliktlinjen i norsk politikk merkes overhodet ikke i samepolitikken. Her er vi visst alle skjønt enige om at noe er galt. Eller? Jeg registrerer stor debatt på nrk-weben når det er oppslag om rovdyrerstatninger. Og her kan frontene være ganske harde, med mange påstander og beskyldninger om juksemakeri. Men i de offisielle politiske fora er vi alle ganske samepolitisk korrekte...

2 kommentarer:

  1. Anonym17.4.09

    Veldig bra at man fra samisk hold svarer og rydder unna misforståelser.

    SvarSlett
  2. Anonym17.4.09

    Tja, om ikke folk leser, så leser iallefall journalistene det.

    SvarSlett