03.05.2009

Alternativ 1.mai-feiring

1.mai i Indre-Finnmark er ikke akkurat preget av faner og slagord. Det er fiskekonkurranser og fjellturer på det siste skuterføret som står i sentrum. Ikke noe merkelig for oss som er oppvokst her, men jeg har hørt noen kommentarer om det manglende politiske innholdet i arbeidernes kampdag, fra folk som er bedre vant. Alt til sin tid, tenker jeg og pakker vanligvis sekken for dagstur til hytta ved Vuorášjávri denne dagen. Dette er en av godene ved å bo i Kautokeino. Den politiske brodden blir vel noe nedtonet enten det gjelder 1.mai, 8.mars, 17.mai eller 6.februar, til fordel for det sosiale felleskapet...

I år brukte vi langhelga til en liten familieferie på finsk side. I Levi er både badesesongen og skisesongen kunstig forlenget, og det ligger i passe avstand hjemmefra, akkurat så minstemann får ettermiddagsluren sin i bilen. Jeg blir bestandig motvillig imponert over den store byggevirksomheten i Levi (enda et nytt hotell!), og de store investeringene som gjøres både fra det offentlige og fra næringslivet. Og så blir jeg litt trist over at vi ikke har noe på norsk side som matcher. Selvfølgelig er samiske symboler hyppig plastret på vegger og interiør, og turistkoftene er grelle på postkort og i brosjyrer. Det fortjener et eget blogginnlegg!

På forhånd hadde jeg innbilt meg at Arbeidernes kampdag var stor på finsk side. Finland har jo vært lillebror til Sovjetunionen og nå til Russland. Overraskelsen var stor da jeg så "the traditional May-day parade". Snakker om alternativt 1.mai-tog! Full av nylonparykker, tullehatter og lystige folk... Og paraden var like lang som gågata i Levi! Siden jeg ikke er så god i finsk, så kan jeg ikke utelukke at det var politisk innhold i noen av plakatene som danset forbi, men ser det som ganske tvilsomt. Jeg spør meg - hvor kommer disse skikkene fra? Våre fjellturer har jo noe med årsyklusen å gjøre - isfiskesesong - vårflytting. Men karneval i Nord-Finland? Hmm... Kan dette være noe for en antropolog eller to?

Jeg måtte dempe kultursjokket med en is i solskinnet. Så kjøpte jeg en ballong til jentungen for å passe bedre inn blant parykkene...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar