12.05.2009

Snart grunnlovsdag

Om noen dager feirer vi 17.mai. Jeg har holdt 17.mai-tale noen ganger, og passer bestandig på å minne om at det er Grunnloven vi feirer. Og Grunnloven har vi som samer også god grunn til å feire. I Grunnloven er det slått fast at den norske staten har et ansvar for å sikre samisk språk, kultur og samfunnsliv. Det er ikke lenger noen motsetning av å være opptatt av samepolitikk, og feire 17.mai - slik det kanskje var for noen tiår siden.

Men det er ikke mer enn et par år siden spørsmålet om bruk av sameflagget i barnetogene i Oslo var et stort stridstema, bl.a. frontet av NSRs sametingsrepresentant Kirsti Guvsám. I dag er denne striden heldigvis lagt død - og ingen lager konflikt over hvilke flagg ungene veiver med.

Derfor blir jeg så glad når jeg ser 17.mai-programmet i Kautokeino, pyntet med det norske og det samiske flagget, side om side. Derfor syns jeg fint at jeg kan sende ungene ut i 17.mai- toget med små sameflagg i hendene. Hører forresten at sameflaggene er mye dyrere enn norske flagg - de lages jo naturlig nok i mindra kvanta. Kanskje på tide med en innkjøpsordning for samiske flagg??

God 17.mai!

1 kommentar:

  1. Anonym14.5.09

    ...og jeg feirer ikke 17. mai i det hele tatt. Er faktisk litt usikker på om det er av prinsipp eller bare det at jeg ikke liker måten feiringen har utviklet seg på her til lands...

    SvarSlett