25.06.2009

Heia Sápmi!

I disse dager spiller Team Sápmi - det samiske herrelaget - i Viva World Cup i Nord-Italia. Sameradioen melder om tomme tribuner når laget vårt spiller. Hva? Vil ikke Italia se sameguttene briljere med ballen? Kan du skjønne - i en av Europas store fotballnasjoner. Hvor er AC Milans og Juventus' talentspeidere??

I sånne øyeblikk blir jeg rammet av akutt 80-tallsnostalgi. Jeg er tilbake på Báktevárri stadion sommeren -86, med neonfargede klær og permanentkrøller, som publikum på den første landskampen mellom Sápmi og Åland. Sápmi vant! Jeg kan ennå kjenne nasjonalfølelsen bruse gjennom brystet! Jeg var så stolt! Dette var vårt lag -Sápmi-spillerne var så kule! Kalle Tjäders Maradona-rundkast etter en scoring husker jeg ennå i dag. Flere tusen tilskuere - det er jeg brennsikker på at det var - har aldri sett så mye folk i Kautokeino noen gang senere!

I dag spiller Sápmi i Nord-Italia for noen få tilskuere, og jeg kan ikke for at jeg syns det virker litt stusselig i sammenligning. Team Sápmi burde spille her i Sápmi - hvem har glede av dem i Nord-Italia? Ja, jeg vet at Viva World Cup var i Gällivare i fjor sommer, men da hadde jeg baby og greier og var lite klar for cup- og festivalrunddansen. Hvordan var stemningen? Noen som var der?

Kanskje går det ikke an for meg å gjenskape følelsen av å være 17 år og ha livet foran seg, og være stolt av noe som hørte oss til. Da jeg vokste opp var det ikke noen selvfølge at det samiske var kult. Bildet i offentligheten var at vi var sørgelig traurige og gammeldagse, eller politiske aktivister. Det kule kom først senere - og det jeg husker best fra min tidlige ungdom var Beaivváš med Min duoddarat - og landskampen Sápmi-Åland. Ja, jeg husker Mari Boines første plate, jeg husker Karasjok-guttenes gálssot-hearvvat, men Sápmi-Åland seieren var det største
som hendte!! Jeg husker det neongule skjørtet jeg hadde på meg da jeg bløffet meg inn på Ája om kvelden, og at det var første gang jeg så en gutt med kofte OG blekede jeans. (Gjett hvem det var...)

Back to the eighties! Viva Sápmi! La oss få en EKTE landskamp på hjemmebane!

3 kommentarer:

  1. Gunn-Britt25.6.09

    Og kem va det i kofte og bleka dogeribukse? Har han enda det?

    SvarSlett
  2. ja, det e æ også spent på å finne ut av når æ bevege mæ østover snart...

    SvarSlett