16.06.2009

Navnet skjemmer fortsatt ingen?

Det måtte jo bare komme! Har egentlig skjønt at noen ladet opp til det lenge, derfor dette tidligere blogginnlegget. I løpet av de siste ukene har jeg sett det samme leserinnlegget publisert i flere aviser, der jeg blir avkrevd en selvangivelse av identitet og etnisitet. "Er Aili Keskitalo same?"

Leserinnlegget er utformet slik at jeg ved å bekrefte min samiske tilhørighet med det samme fradømmer alle sjøsamer deres identitet - alternativt kan jeg hevde at de har rett til å være sjøsamer - men da er jeg selv diskvalifisert som same. Fordi jeg heter Keskitalo, og det kan ikke en ekte same hete. Ikke egentlig.

Mens jeg funderer litt over dette valget (og om jeg i det hele tatt ser behov for å stå fram som same - etter førti år som same) så spør jeg igjen: etter det vi vet om samisk historie og norsk jordsalgs- og navnepolitikk - forteller egentlig etternavnet alt om etnisk tilhørighet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar