23.06.2009

Sommeren kommer brått på!

Når man bor i nord, så er man ikke bortskjemt på sommer. Hvis solen titter fram, så skynder vi oss å ta en pause i snømåkinga, og setter oss ned på sparken... Uti juni har (kanskje) snøen blitt borte, det har kanskje blitt grønt - og myggen har iallfall kommet. Men jeg klarer liksom ikke helt nyte sola. Jeg er hele tia sikker på at den snart blir borte - og at vi blir straffet med regn og kuling resten av sommeren. Jeg er vær-pessimist av ren selvoppholdelse. Da blir jeg aldri skuffet over været...

Sola og sommeren dukker plutselig opp en dag i juni - men er jeg klar for den? Som regel ikke. Til tross for at alle ukeblader - og noen aviser også - i månedsvis har gnålt om sommergarderoben, sommersveisen, tørrbørsting, selvbruning, hårfjerning, pedikyr, celulittkurer osv. Jeg er fortsatt vinterbleik, og sommerklærne er ikke pakket fram. Ja, sommerklærne pakkes fram - de kjøpes ikke inn hver vår. Lite slitasje på dem, med andre ord. Vinterklærne henger som regel framme hele året, til sammenligning...

En solskinnsmorgen i juni står jeg fortvilet foran klesskapet og prøver å bli inspirert. Fortsatt er det mer av meg som skal dekkes til enn det som skal vises fram, og det betyr at mulighetene for å ønske sommeren velkommen er begrenset. Det blir standardgarderoben med en (1) sommerinnrømmelse: sandaler som viser tærne - selv om jeg ikke rakk å lakkere dem i sesongens nye korallfarge.

Tenker litt på áhkku, som heller kledde på seg enn av seg. Ikke har vi vær til disse sommeklærne, og den gjennomsnittlige samekroppen svarer ikke til idealmålene i ukebladene uansett. Har du forresten sett en samemann på sommeren? Ansiktet og hendene er knallbrune - resten er blendahvitt. Våren er vår tid for å nyte sola! Sommeren tar vi som den kommer. Hvis den kommer.

1 kommentar: