17.06.2009

Teknologi - demokrati eller overvåkning?

Er du på Twitter? Jeg har vært der noen måneder (NSR er der også...), men er fortsatt en twitter-amatør, på den måten at jeg stadig oppdager nye muligheter. Ikke at man har tid til å sette seg inn i alt, da... Det mest overraskende med twitter for min del var å kunne sette pris på "short stories" altså litteratur - noveller på inntil 140 tegn. Utrolig at man kan si noe meningsfylt og tankevekkende i en litterær form på 140 tegn... Den andre a-ha-opplevelsen var all humoren: jeg har mye moro av å følge profilene Tulle-Jens og NestenSivJensen, mye god samfunnssatire der! At jeg i tillegg får mange tips om aktuelle saker og nye kilder er en selvfølge.

Men nå: med urolighetene i Iran i forbindelse med valget der, så kommer Twitters funksjon i forhold til demokratiutvikling virkelig til syne. Som mange totalitære stater forsøker også Iran å kontrollere informasjon og kommunikasjon via internett, enten det dreier seg om søkemotorer, mail-trafikk eller sosiale medier som Facebook for den saks skyld. Twitter har de ikke helt fått taket på - og det har gjort Twitter til en viktig kanal for umiddelbar informasjon om hva som skjer i Iran. Kanskje en av de få?

Det får meg til å tenke på tidligere oppstander i totalitære regimer, slik som i Kina eller i Øst-blokk-landene. Hadde historien sett annerledes ut med tilgang på moderne informasjonteknologi? Har vi bedre muligheter til demokratiutvikling i dag fordi teknologien kan være en kraft og ikke bare en motkraft? Og i et samisk perspektiv: ville Alta-saken utviklet seg annerledes med den umiddelbarheten mobiltelefoner og Twitter gir?

På den andre siden: denne uka har også vist oss at den nye teknologien gir muligheter til overvåkning man ikke hadde tidligere. Jeg kjenner et snev av samisk paranoia når jeg tenker på at de mailene jeg sender slekt, venner eller samarbeidspartnere på svensk side går via svensk overvåkning... Tror jeg må skrive mer på samisk for å gjøre det litt vanskeligere for dem. Kanskje det kan bli noen arbeidsplasser ut av det? Egne samisk oversettere tilknyttet svensk etterretning? Kanskje de har det allerede, for alt jeg vet...

2 kommentarer:

  1. Huste! De kan høre dæ ;)

    SvarSlett
  2. Ja, det va det, da... Du e vel forsiktig på bloggen din du og?

    SvarSlett