28.07.2009

Buffy i øsende regn - Riddu-rapport

Ting går tregt i sommervarmen - her kommer en ti dager gammel festivalrapport fra Riddu Riđđu...

Jeg hadde helt rett når jeg spådde at Riddu kom til å slå andre festivaler på kjentfolk-faktoren! Utrolig mange kjente og kjære - og en del veldig uventede festivaldeltakere! (Pansertantene mine...) Det tok evigheter å patruljere festivalområdet, nettopp fordi det var så mange kjente man måtte ta seg en prat med. Slekt, venner, gamle skolekamerater, NSR-veteraner, tidligere arbeidskolleger - you name it! "Alle" var på Riddu.

Jeg observerte også noe artig: Riddu er blitt så etablert som festival at mange av de årvisse gjestene har opparbeidet seg sine egne tradisjoner og ritualer. ( "Vi pleier alltid å campe akkurat her", "Vi har grillmiddag fredags kveld", "Vi tar med oss både telt og lávvu", " Vi får alltid med oss Sesam-seminaret", " I 2006 (alternativt 1999, 2004, 2007) så gjorde vi det/ skjedde dette...") Noen flere antropologer på tur?

Riddu greide ikke å slå Skiippagurra på maten - de store kulinariske høydepunktene opplevde jeg utenfor festivalområdet (takk for maten, Terje!), men doene var det ingenting å si på. Korte, siviliserte køer, godt med dopapir - ingen våtservietter sånn som på Midnattsrocken, dessverre. Iallfall ikke i doene nærmest scenen. Midnattsrocken fortsatt best på do!

Det store musikalske høydepunktet var fredags-kvelden da Buffy sto på scenen. I øsende regn. Noen ivrige fans prøvde å dra meg med inn i mølja foran scenen - men der kunne jeg ikke holde paraplyen min... Ærlig talt: regn i ansiktet gjorde noe med stemninga for meg, det ble litt kjipere. Men lenger bak fikk jeg stå med paraplyen min og rocke, og da tok det seg opp! Da hun spilte Starwalker fikk jeg til og med ståplass på en benk - og det var HERLIG! Heya-heya-heya-heya!
-hey-hey! Tårene rant og brystet svulmet, og det var VÅR Buffy! Vår stemme! Vårt håp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar