14.07.2009

Naturlig skjønnhet og hvordan oppnå det

Det er med "naturlig" skjønnhet som med "naturlig" fødsel - oppskrytt! (Og gjerne av mannfolk som ikke har peiling på noen av delene.) Jeg er av den bestemte mening at naturen kan ha godt av litt assistanse på både den ene og den andre måten, og heldigvis lever jeg i et samfunn der mulighetene er plenty av både utvortes og innvortes hjelpemidler.

- Naturlig skjønnhet my ass! tenker jeg innbitt etter å ha fått fjeset høytrykksspylt med saltvann for deretter å ha blitt penslet med syre. Eller etter å ha blitt smurt inn med brennvarm voks for deretter - ja, dere vet hva jeg mener! Eller når jeg ser det ulekre synet av meg selv med plasthette tredd ned over ørene i speilet hos frisøren.

- Naturlig skjønnhet my ass! tenker jeg når jeg leser det Zadie Smith - eller var det Virginia Wolf - sa om hvordan vi kvinner kunne ha lært oss gresk eller tatt doktorgraden på den tiden (og energien) vi bruker på skjønnhetspleie eller på å gruble over om vi ser bra nok ut.

Og samvittigheten: Som feminist, urfolkskvinne og mor til tre døtre burde jeg vel egentlig gjøre opprør mot dette dyre og tidkrevende vestlige skjønnhetstyranniet. Så, i tillegg til ubehaget, kostnadene og tiden det tar, så føler jeg meg både utilstrekkelig fordi jeg ikke er en 1,75 m høy langbent 50 kilos ungjente - og overfladisk fordi jeg gjerne skulle vært det! Dette må være kvinnefellen de luxe...

Etter en dag på kjøpesenter, der jeg (helt uten assistanse fra noe salgspersonale) har latt meg overbevise om at jeg trenger stiletter for øyenvipper (det høres mye lurere ut på engelsk), lip-gloss som må legges i to lag med ulik farge og glans, og et nytt par av yndlings-jeansmodellen bare fordi den har kommet i en ny farge, erklærer jeg kjøpestopp og opprør mot forbruks- og skjønnhetshysteriet. Jeg skal prøve ut det der "naturlig skjønnhet"-konseptet. Med visse modifikasjoner, vel og merke. Jeg må jo bruke opp det jeg allerede har kjøpt. Og jeg gjør et unntak for duodji og kofte-stash - sånt må man kjøpe når man har mulighet til det - man kan ikke vente til man trenger det, da er det ikke sikkert man får tak i det.

Et spørsmål, jenter: hva er det dummeste dere har kjøpt eller gjort for å hjelpe naturen? Jeg nominerer følgende:

1. Strømpebukser med selvbruningseffekt
2. Batteridrevet krølltang for øyenvipper
3. Blyant til å farge neglespissen hvit fra undersiden

Er det noen som slår dette??

9 kommentarer:

  1. MaritBJ14.7.09

    OMG. Jeg visste ikke engang at 1 og 2 fantes!! Jeg har også kjøpt sånn fransk manikyr blyant, men siden jeg er massør, så har jeg aldri så lange negler at jeg får plass til den hvite stripa på undersiden...

    Men, jeg vil nominere slik:

    1. Hold inn longs. Den holder ikke inn, men skyver oppover, og på et eller annet punkt, gjerne rett over navlen og rett under ribbeina.... Ja...., der velter det ut, alt det som er blitt skjøvet opp. Trenger vel ikke forklare mer...

    2. Sånn strømgreie, med pads man skal feste på huden i hver ende av en muskel, f.eks. på magemusklene. Så setter man på strømmen, som skal sørge for at regelmessige muskelsammentrekninger skal gi perfekte Abs (magemuskler), selvfølgelig MENS MAN LIGGER FORAN TV'n OG KOSER SEG. Holy macaroni, det er bedre å gå seg en tur.

    3. Kolokrem (pemanentfarge for øyenvippene). Perfekt til selvplaging og rennende øyne!!

    SvarSlett
  2. Her fikk æ jammen skarp konkurranse - hysterisk morsomt - kjente mæ veldig igjen i den hold-in longsen. Kjøpte en gang en shock-up variant, orntlige panser-strømpebukser som det tok store krefter å komme seg inn i. Resultatet var akkurat som du beskrev. Det kommer liksom ut et sted uansett...

    SvarSlett
  3. Anonym14.7.09

    Vel jenter - har dere forsøkt å vokse armhulene noen gang? Det har nemlig jeg. En gang, og aldri mer! Blodet rant i strie strømmer, og armhulene var nok betydelig penere før denne behandlingen enn etter...

    SvarSlett
  4. Sjekk ut Sasha Cohen Baron i filmene Borat og Büno. Hvordan tror dere han gikk fra hårete Borat til silkeglatte Brüno? Tror nok det var en del varmvoks med i bildet... Beundrer han motvillig. Vokset legger og overleppe har jeg gjort - men armhuler, nei, det høres ikke ut som en god ide...

    SvarSlett
  5. Jeg nomminerer herved BH med oljeinnlegg! Jeg hadde en venninne (dette betyr egentlig meg), som opplevde at det gikk hull på det flytende innlegget mens hun hadde BHen på seg.. Hva gjør man ikke når man er 15 og flatbrystet.

    SvarSlett
  6. Elin H.14.7.09

    Prøvde engang falske negler rett før jeg skulle på julebord. Det gikk helt flott å få de på plass på venstre hånda, men atskillig verre motsatt, så det endte med at jeg måtte rive av lim og all j...skap og gå med de avbitte, trasige, ulakkerte, men julebordet var skøy likevel. Har gått over til egne..

    SvarSlett
  7. Æ har nu akkurat vært i Hellemobotn, og det seies at det e så bra vatn her at mainn bli naturli vakker bærre av det altså.. På tide å komme seg innover?

    Men om man føle sæ vakker e ein ainnan sak.. etter ein uke uten sminke og dusj...

    SvarSlett
  8. Kommer innover til Hellemobotn om ei ukes tid, men kan ikke si at æ har merka noen forskjell de 17 somrene æ har vært på skjønnhetskur der tidligere. kanskje det ikke holder med ei uke i året?

    Konstaterer at det er mangeting æ ikke har prøvd, sånn som falske negler og oljefylt bh. Hmm... Men æ ha stritt hår æ mange ganger har prøvd å temme - bl.a. med en hårtvinnemaskin... Den måtte klippes løs. Veldig glamorøst.

    SvarSlett
  9. Anonym15.7.09

    Jeg har også en venninne som har prøvd noe hun ikke burde ha prøvd, for å si det sånn:-) Det finnes utrolig mange blekemidler for tenner på markedet. Noen billigere enn andre, noen mer effektive enn andre. Vel denne venninna mi hadde kjøpt et slikt produkt av ukjent merke og gikk igang med å bleke de lett gulende tennene sine. Colgate smil next! Og gjett om de ble hvite!!! Har dere sett den episoden i Friends der Ross bleker tennene og ender opp med et selvlysende smil? Denne venninna mi var ikke langt unna...

    SvarSlett