15.07.2009

Outsourcing av asylmottak og klimaproblemer

Vi - og da mener jeg oss mennesker i aller videste forstand - har noe felles utfordringer som krever løsninger. Klimaendringene og flyktningeproblematikken. En ikke ubetydelig del av verdens befolkning er på flukt på grunn av krig eller sult i områdene der de bor. Etterhvert vil vi vel se at det ene problemet (klimaendringer) øker det andre problemet (klimaflyktninger).

I vårt rike, velfungerende og fredelige land så har vi funnet vår egen løsning på det første problemet: vi kan kjøpe klimakvoter fra fattigere land. Dermed kan vi ufortrødent fortsette vårt energiforbruk og salg av olje og gass til andre. Det er bedre at de andre sparer - de forurenser relativt mer med den skitne energien sin! For meg smaker dette av lettvinte løsninger og avlat - og jeg har derfor ikke kjøpt en eneste privat klimakvote - prøver bare å skjerpe meg i hverdagen.

Nå har Frp lansert en lignende løsning på flyktningeproblematikken: vi kan outsource asylmottakene til afrikanske land - som en gjenytelse for bistand! Dette er en ordentlig Kinderegg-løsning: tre ting på en gang: 1. Vi får egennytte av bistandskronene - og det er sikkert billigere å drive asylmottak i f.eks. Uganda, 2. Vi slipper å ha "dem" (asylsøkere og flyktninger) ubehagelig nær "oss" (nordmenn) 3. siden de fleste likevel er lykkejegere uten noe reelt beskyttelsesbehov, så vil vi skremme bort nye lykkejegere som ikke har lyst til å slå seg ned i afrikanske stater.

Jeg har ikke ord for å beskrive hvor provoserende og egoistisk jeg syns dette forslaget er. Derfor nøyer jeg meg med å påpeke at jeg regner med at noen asylsøkere faktisk kommer fra stater Norge gir bistand. Det er jo interessant i seg selv - hva kan vi som forkjempere for menneskrettigheter gjøre med det? Men hovedpoenget mitt var at det blir litt absurd å sende dem til asylmottak i de samme statene - drevet av myndighetene de er på flukt fra...

Uansett - dette forslaget satte for meg klimapolitikken vår i et nytt lys. Er det ikke nettopp outsourcing av problemer vi selv har skapt? Vi betaler noen andre for å gjøre den jobben vi egentlig skulle ha gjort selv? Fordi det er mer behagelig og billigere for oss...

3 kommentarer:

  1. Anonym15.7.09

    Oppfordrer alle som synes at det er en så utmerket idè å lage asylmottak i Afrika om å google "Pacific Solution".

    SvarSlett
  2. Da vet vi hvor inspirasjonen har kommet fra...

    SvarSlett
  3. Gunn-Britt15.7.09

    Veldig b, Aili. Og klimakvote-politkken er god FrP politkk!

    SvarSlett