27.07.2009

Sommerferien over?

Dette var det siste glimtet av Hellmobotn for i år. Det betyr at sommerferien er over for meg, nå begynner valgkampen (og noen mindre familie-arrangementer innimellom...)

Egentlig skulle jeg legge ut et annet bilde fra Hellmoa, et bilde av utsikten innover når du har strevet deg opp den først stigningen fra marka. Det bildet tok dessverre kvelden sammen med mobiltelefonen min, som ikke tålte møtet med det lulesamiske kjerneområdet...

Poenget var uansett at departementet for noen år siden var veldig opptatt av å verne dette vakre området, bl.a. på grunn av furuskogen. Dette var oppstarten til en stor debatt om vern og bruk i samiske områder - en debatt som fortsatt er veldig aktuell. Nå har det vært stilt fra departementet veldig lenge - det kan være fordi selve tankegangen om samisk bruk er tung å svelge, eller det kan være fordi man ikke ønsker fokus på vernearbeid i samerettsdebatten som foregår. Eller det kan rett og slett være fordi orkanen Narve la ned store deler av den verneverdig skogen da den herjet...

Det var de glisne restene av furuskogen jeg tok bilde av. Jeg syns den første bakken opp fra marka er tøff, og når jeg andpusten har kreket meg opp, så forventer jeg å bli omsluttet av en trygg og god furuskog, med veldig godt bærterreng... Jeg blir fortsatt skuffet over synet som møter meg - altfor åpent og lyst - og med noen tynne pistrete småfuruer... Bærterrenget har ikke blitt bedre - men det har blitt mere gress.

En skjebnens ironi, spør du meg. Furuskogen skulle vernes bl.a. mot samisk bruk. Men det var naturen selv som la den flat. Det er som om noen har tenkt: komme her og komme her! Jeg skal vel vise dere hva denne skogen kan brukes til!

Nye hytter har det blitt nede på marka!

2 kommentarer:

  1. "...når jeg andpusten har kreket meg opp..."

    ...så voldsom stigning altså? :)

    SvarSlett
  2. Ja, det er som en tindebestigning for meg som er vant til flatmark...

    SvarSlett