18.08.2009

Debatt-blues

Etter en nok en lang valgkampdag satte jeg meg ned foran tvn for å se på - ja hva tror dere - en valgkampsending! Denne gangen var varianten mediekommentatorer som kommenterer medias iscenesetting av politikere. Det er vel bare sånne som jeg som er passe interesserte i sånt stoff, jeg hørte bare etter med et halvt øre. Poenget var: I Norge få ikke politikere briljere og resonnere slik som Obama får - (og det forklarer vel hvorfor vi ikke har noen Obama?). Men løsningen ble også presentert: hvis du er frustrert over ikke å få sagt det du skulle i en debatt - blogg om det!

Som sagt så gjort: i dag møtte jeg Per Sandberg (FrP) på Dagsnytt 18 på NRK p2 til debatt om deres samepolitikk. Under introen innrømmet programlederen hvor lite hun kunne om saken - i hvilke andre saker skjer dette? Under utannonseringen siterte hun ukritisk fra FrPs program uten å åpne for kommentarer på det. Hun ble et sannhetsvitne for FrP.

Det jeg ville sagt om jeg hadde fått kommentert sitatet fra FrPs program var følgende:

- Ja, FrP presenterer i programmet sitt noen floskler om at samisk språk og kultur skal leve. Men det skal ikke koste noe. Det viser deres forslag til statsbudsjett i 2009, i 2008 og tidligere år, der de bl.a. vil kutte støtten til samiske barnehager, til samisk i grunnopplæringen og til samiske aviser. Det er FrPs politikk i praksis. Strupetak på samisk språk. La dere ikke lure!

Så det så. Der fikk jeg det ut. Lurer på om det funker. Og om noen som hørte Dagsnytt 18 leser det.

12 kommentarer:

  1. Frank Ingilæ19.8.09

    Hørte debatten mellom deg og Sandberg. Han var dessverre best og fikk frem sine argumenter på en måte som nok appelerer til en del velgere i Finnmark. Myten om den "store forskjellsbehandlingen" er vanskelig å knekke.

    Vi må satse på at flesteparten av velgerne ikke går på de overflatiske argumentene som han kommer med og komme med saklige motargumenter.

    FrP kan dessverre få gjort mye ugagn i forhold til sametinget selv om de ikke vil klare å få lagt det ned!

    Støtter ikke NSR, men kampen dokkers mot Frp`s politikk. Lykke til i valget!

    SvarSlett
  2. Anonym19.8.09

    Er ikke enig med Ingilæ. Jeg syntes Aili var best, uten tvil! Men det kommer kanskje ann på øret som hører? Tviler ikke på at mange Finnmarkinger applauderer Sandbergs argumenter. Men samtidig er jeg ikke i tvil om at mange samiske velgere applauderer Aili for at hun som eneste samiske topppolitiker tar opp kampen mot Frp.

    ÁJ

    SvarSlett
  3. En ting som overrasket meg veldig i denne og lignende debatter jeg har hørt er programledernes rolle i debattene - det var faktisk ganske respektløst av programlederen å blande seg inn i debatten og implisere at Aili ikke hadde lest valgprogrammet til FrP på den måten som skjedde på slutten. En annen ting er Sandbergs retorikk som går på å karakterisere samene som et "sterkt og ærefullt folk" - han tar fokus helt vekk fra partiets konkrete politikk og spiller på ting som folk kan forstå og sine personlige meninger om samene. Det er ganske virkningsfullt, men det er også en sosialdarwinistisk tankegang - å si at et folk har en iboende egenskap som sterkt og ærefullt sender meg i tankene rett tilbake til norsk nasjonalismes framelsking av vikingene som sterke og ærefulle (i betydningen krigerske), og det blir rett og slett latterlig å bruke sånne enkle bilder hentet fra en annen nasjon i en valgkamp til Sametinget ;) Kunne han heller ikke sagt at samene er et fredselskende og harmonisk folk som lever i pakt med naturen, er det ikke det som er greia nå?

    SvarSlett
  4. Det jeg ikke forutså var at Per Sandbergs agenda ikke var å diskutere samepolitikk, men å profilere Frps politikk generelt. Og det fikk han jo rikelig plass til...

    Men Frps samepolitikk ligner ganske mye på likestillingspolitikken deres. Kvinner er sterke og klarer seg selv, trenger ingen særtiltak. Med andre ord: hvis det finnes forskjeller mellom kjønnen når det gjelder inntekt, utdanning, makt, så er det fordi kvinner vil det selv.

    Og hvis samisk språk dør hen i mangel på offentlig finansiert opplæring og støtte, så er det også fordi samer vil det selv.

    Det er vel en form for selvbestemmelse??

    SvarSlett
  5. Det e det som ofte e problemet når man har å gjøre med norsk-norske, enten det e i media, lærere i en kurssetting, eller ka det nu e. De har så liten peiling på den samiske verdenen at de eksotifiserer, og da blir det som i dag, når den samiske debattanten på sett og vis slutter å være et et menneske som er likestilt med motdebattanten, men blir putta i båsen til en representant for en eksotisk gjeng som er vesensforskjellig fra "oss", som altså programlederen representerer.
    Så går det ofte sånn som du skriver at det gikk med deg idag, at programlederen fremstår som din motdebattants forlengede arm/mikrofonstativ, og rett og slett undertrykker deg som motdebattant, fordi du er "en av de andre".

    SvarSlett
  6. Fremskrittspartiets folk er gode debattanter. Per Sandberg har et passelig retorisk repertoar hvor det i går endte med det "ærefulle og stolte samiske folket" som igjen ledet til å forsøke å påføre Aili dårlig samvittighet ved å hevde at hun opptrådte splittende ovenfor sitt eget folk.
    Sandberg var som forventet, men jeg følte at alle ord ikke var sagt og jeg syntes at journalisten bidro endel til at Aili ikke fikk sagt alt hun skulle si. Mangel på kunnskap om samiske forhold betyr jo at vi fortsatt har mye å gjøre.

    SvarSlett
  7. Dette ble jo rene trøstebloggen... Lurer på om det var det disse kommentatorene mente når de anbefalte blogging om ufullendte debatter. Vi samepolitikere trenger trening i billige poenger, for vi må nok leve i en virkelighet der mange journalister har begrenset bakgrunnskunnskap også i framtia!

    SvarSlett
  8. Jeg får bare melde meg inn i debatt blues gjengen jeg også. Var på en skrekkelig opplevelse i marka med NRK ukeslutt og EDL. Motpartene (de var to menn over middagshøyden og litt til) viftet med hendene foran fjeset på meg, pekte på meg og ropte/avbrøt. Det var rett og slett helt skrekkelig - så jeg håper på et redigeringsmirakel - men frykter det verste. Folk sørpå får bekreftet alle myter om finnmarkinger om det der blir sendt i sin helhet - det skal jeg garantere.

    I allefall refererte ikke programlederen ukritisk fra FRPs program på den måten som debatten med Sandberg... men ellers var det hele nokså pinlig..

    SvarSlett
  9. Jeg overvar første valgdebatt her i valgrets 4 i går, og FrP glimret med sitt fravær. Det ble ikke oppgitt noen grunn til fraværet, men listene består ikke bare av en kandidat, så man skulle tro at det ville være lett å finne debattanter. Jeg spør meg derfor om FrPs samepolitikk er begynt å synke inn hos de som stiller på lister for Frp til Sametinget??Tidligere i sommer kunne man lese i media at 1. kandidat for FrP i valgkrets 5, Ivar Simonsen, gikk ut og sa at selv om han stilte på liste for Frp, betød det ikke at han måtte følge FrPs politikk!!???Dette mediautspillet sa i klartekst at Simonsen ikke ønsker å identifisere seg med FrPs politikk. Jeg kan godt forstå han, for hvor kjekt er det å skulle si at Riddu Riddu eller Påskefestivalen i Kautkeino mister alle bevilgninger dersom FrP kommer til makten, eller at samiske barnehager må legges ned som følge av FrPs politikk??Ja, for dette er de praktiske konsekvensene av FrPs valgløfte om å kutte midler til kulturlivet. Per Willy Arnesen i FrP har nylig vært ute i media å hevdet at samene ikke er ufolk, og at de var det siste folket som kom til nordkalotten. Hvordan kan samiske FrP velgere forsvare dette og alle de andre utspillene som vil legge samisk kultur død??
    Jeg bare lurer!!!

    SvarSlett
  10. Jeg ser at den samme Ivar Simonsen ikke kan møte til valgdebatt for Frp på Várdobáiki i neste uke. Begrunnelsen er at det må partiet bestemme først, mens Frp melder at det kan Simonsen bestemme selv. Det sier litt om engasjementet blant Frps samepolitikere når det er vanskelig å få dem til å møte andre listetopper til debatt. Kanskje har du rett, Randi, i at det beynner å rakne i kantene. Eller så er det det at Frp ikke har spandert den samme skoleringen på sine sametingskandidater som de gjør på andre kandidater.

    SvarSlett
  11. Anonym24.8.09

    Hørte Aili mot Per, og Silje mot EDL. Det er fryktelig vanskelig å "vinne" slike "debatter", fordi det er masse uvitenhet som stenger for god debatt. Jeg følte at Aili og Per snakket forskjellige språk på forskjellige planeter. Og til Silje, ja, det var helt fryktelig med den ropinga. Lavmål. Ja, det er vel vanskelig å debattere mot et sterkt, ærefullt folk som kanskje i tillegg også behersker magi....

    MH

    SvarSlett
  12. johanailo20.9.09

    Tips: Lag korte og konsise faktaark om det samiske samfunn som dere deler ut til alle journalister dere snakker med. I forkant av et slikt debattprogram kan det være en idè å gi debattlederen enkel fakta-voksenopplæring i forkant.

    SvarSlett