28.08.2009

Sametingsåpning på svensk side

Denne uka ble det nye svenske Sametinget "invigdt" i Kiruna. Tre ting som er verdt å merke seg ved denne innvigningen (ikke sortert etter viktighet):

1. Kronprinsesse Victoria overvar åpningen, ikledt sørsamekofte. Jeg tror det har stor symbolverdi, og håper at det er blitt bredt kringkastet i Sverige. Jeg velger å tolke det som en støtteerklæring til sørsamene for deres strev med å opprettholde sin kultur. På svensk side er det spesielt tøft på grunn av alle rettssakene grunneiere har anlagt mot sørsamiske reineiere. Vet ikke hvor engasjert kronprinsessen er, men her er det jo lov å legge godviljen til...

2. Det nye svenske Sametinget består av 15 kvinner og 16 menn, så nær en 50% kjønnsfordeling som vi kan komme. Dette lover bra, og jeg syns det er spesielt artig siden jeg har deltatt i et mobiliseringsarbeid, som innleder på "tjeihelgen" det svenske Sametinget arrangerte i fjor høst.

3. Krøll med konstitueringen. Det svenske Sametingets møteordning tar tydeligvis ikke høyde for den parlamentariske situasjonen. Da jeg var på nettet onsdag ettermiddag, var Guovssonástis Per-Mikael Utsi valgt som styreleder (president). I går var jeg ikke online, men i dag ser jeg at Min Geaidnus Sara Larsson er styreleder. Rakk ikke engang å gratulere Per-Mikael...

Jaja, syns det er flott at de kvinnelige politikerne på svensk side endelig skal synes! Så gratulerer, Sara!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar