09.09.2009

Bekjennelser i høstmørket

Ikke mange dager igjen til valget nå. På søndag kl 15.00 åpner stemmelokalene her i Kautokeino, og da går jeg over fra valgkampmodus til valgfunksjonær. Jeg skal sitte og ta i mot stemmer, og se til at alt går riktig for seg under Stortings- og sametingsvalget her i bygda. Og, en gang natt til tirsdag vil vi ha fått stemmetallene i Ávjovárre valgkrets. Sannhetens time. Eller noe sånt.

Valgkampen har hatt noen uforventede forløp. Jeg hørte på Katri Sombys morgenkåseri på NRK Sámi Radio i morges. Hun delte ut prisen for valgkampens mest debatterte sak: Catwalken som tenderte til catfight. Hvis all PR er god PR skulle jeg ligge godt an, men jeg er jammen ikke sikker på at det er tilfellet. Derfor må jeg bekjenne hva jeg egentlig gjorde mens den beryktede debatten jeg ikke var invitert på en gang foregikk på Samisk Hus i Oslo. Ikke fest. Ikke moteshow.

Jeg lagde middag til mann og barn. Jeg dro fra Oslo tidlig lørdags morgen for å tilbringe lørdag kveld og søndag sammen med familien. Så mens noen samepolitikere (ingen presidentkandidater) debatterte bypolitikk, så sto jeg hjemme på kjøkkenet og lagde mat som var så begivenhetsløs at jeg ikke husker hva det var en gang. Uansvarlig og useriøs som jeg er... Lite glamorøst spør du meg.

Har jeg flere bekjennelser på lager? Tja... Har lagt meg til en dårlig vane: kaffelatte og sjokoladebolle på Statoil når jeg skal på en lang biltur - og dem har det vært mange av i høst... Det er selvfølgelig en av grunnene til at modellkarrieren ble heller kortvarig.

Ellers kan jeg avsløre at jeg er temmelig mett på valgdebatter, og svitsjer over til FEM hver gang Jens, Erna eller Siv dukker opp på skjermen. Når jeg blir lei av interiørprogrammer så følger jeg med på National Geographys serie om 2. verdenskrig. Vi kan aldri lære for mye om 2. verdenskrig. Problemet er at skulkingen av valgdebatter har gjort at jeg fortsatt ikke vet hva jeg skal stemme til Stortingsvalget.

Kanskje noen vil gi meg noen råd om dette? Hva bør en 40-årig trebarns-mamma over middels intressert i samepolitikk stemme til Stortingsvalget i Finnmark?

6 kommentarer:

  1. Anonym9.9.09

    Jeg ville bare si at jeg syntes det var tøft og sporty gjort av deg å stille på moteshowet. Jeg synes også det er helt riktig av deg å prioritere familien en eneste helg før valget. Jeg håper å se deg som vår neste sametingspresident i neste uke:)

    SvarSlett
  2. Anonym9.9.09

    Helt enig med foregående kommentar.

    SvarSlett
  3. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    SvarSlett
  4. Lycka till i valet :)

    SvarSlett
  5. Anonym11.9.09

    Lihkku, lihkku, lihkku dutnje Aili - sávan don vuoitat buori marginain válggás! Don leat dahkan nu buorre bargu ovdal válga ja leat ovdagovvan midjiide earáide - duođaid! GO GIRL!! :)

    *
    TVI TVI til deg Aili - håper du får valgskred på søndag og mandag! Du har gjort en kjempegod valgkamp, og er virkelig et forbilde for oss alle sammen! GO GIRL! :)

    Æ vet ihvertfall ka æ skal stemme ;)
    Rawdna C

    SvarSlett
  6. He he :-) Somás čálus

    SvarSlett