17.09.2009

Sofapartiet i motgang og medgang

Noen dager etter valget begynner livet å vende tilbake til det normale. Søvnunderskuddet er nesten banket ned, og det er liksom ingen som stresser med å diskutere politiske saker ennå. Vi diskuterer valgresultatet. Og for dem som ikke er drittleie ennå så har jeg noen betraktninger - om valgdeltakelsen i min valgkrets Ávjovárri.

Sofapartiet må se seg grundig slått - Ávjovárri hadde en deltakelse til Sametingsvalget på nesten 90%! Snakker om engasjement! Alle partier må ha mobilisert godt, og mange tidligere hjemmesittere må ha reist seg fra sofaen. Om jeg ikke er strålende fornøyd med våre egne resultater, så er jeg stolt over engasjementet i valgkretsen - velgerne bryr seg om Sametinget og sametingsvalget. Noen i den grad at de vil legge ned Sametinget, riktignok...

Men til stortingsvalget slo sofapartiet knock-out på de andre partiene. I følge Altaposten hadde Kautokeino, min hjemkommune, en valgdeltakelse på bare 59%... For en kontrast. Det betyr at mange av dem som møtte opp i stemmelokalene for å stemme, valgte bort stortingsvalget. Et aktivt valg - det var ikke bare det at de "ikke ble" å stemme. Hvorfor?

Når Sametinget opplever lav valgdeltakelse, så blir Sametinget utsatt for kritikk. Det blir snakket om tillitskrise, liten representativitet, informasjonssvikt, at partiene ikke greier å engasjere, at det der vanskelig å se forskjell på partiene. Lurer på om det er noen politiske kommentatorer som drister seg til å si at det norske demokratiet er inne i en tillitskrise i Kautokeino? At Stortinget oppleves som fjernt fra folket? At Stortinget ikke bryr seg om Kautokeino? At stortingspartiene snakker om saker som ikke engasjerer oss? Tør vedde på at ingen sier noe sånt, tvert i mot. Det er nok velgerne i Kautokeino det er noe galt med...

For min egen del syns jeg det var veldig vanskelig å avgi min stemme til stortingsvalget. Jeg syns ikke at noen av partiene hadde noen overbevisende politikk på samiske saker, som er veldig viktige for meg. Og ellers er jo partiene ganske like etter pensjonsforlik, rovdyrforlik, klimaforlik og så videre. Ja, jeg er opptatt av barnehagedekning, skoletilbud, helsetilbud, men det jeg brenner for er jo det samiske barnehagetilbudet, det samiske skoletilbudet, helsetilbudet til samer. Og det er jo ikke akkurat i fokus hos noen av partiene. Og når det samepolitiske alternativet ikke greide å stille liste, så ble jeg litt hjemløs.

Jeg stemte ikke på sofapartiet, men syns ikke det er så vanskelig å skjønne at noen gjorde det. Stortingspartiene har ikke brydd seg så mye med Kautokeino, og det er tydeligvis gjensidig. Vi får håpe på større valgdeltakelse neste stortingsvalg, hvis vi alle skjerper oss...

5 kommentarer:

  1. Anonym17.9.09

    I år hadde jeg ikke problemer med å stemme på stortingsvalget - alt bortsett fra FRP! Det ble en taktisk stemme fra meg til Ap så FRP ikke slapp til.

    SvarSlett
  2. Tror nok det er mange som har tenkt som deg - valgresultatet tyder på det...

    SvarSlett
  3. Sofapartiet gjorde et brakvalg i Sør- Norge valgkrets!! Valgdeltakelse på 58,2%. Det er IKKE bra. Mon tro om den nye valgordninga er årsaken...

    SvarSlett
  4. Anonym19.9.09

    Imponert over deltakelsen i Avjovarre. Det er slik det skal være! Veldig bra med engasjement, selv om det ikke gikk i NSRs favør.

    SvarSlett
  5. Mun maid jurdilin dien, ahte movt sáhttet nu oallugat jienastan sámediggái, muhto eai storadiggái. Vázze go dušše meatta? In balljo jáhke. Muhto de muitájin; Aha, leat ain olu olbmot geat eai leat sámi jienastus logus Guovdageainnus. Muhto buohkat han leat stuoradikki jienastuslogus. Nu ahte dat ahte lea nu erohus valga oassalastimis, ii daidde mearkkašit dan ahte olbmot jienastedje dušše sámedikki valggas, eai ge beroštan jienastit stuoradiggevalggain. Lea sihkkarit nu ahte sii geat jienastedje jienasteddje goappažagaid, muhto vai % galga leat stuoris Stuoradiggeválggas, de gaibiduvvojit olu eambbo jienasteaddjit go dan sámediggeválggas. Na nu mun goit válljen dulkot daid loguid..
    Muhto buorre goit go jienastedje sámediggeválggas sii geat besse! :D

    SvarSlett