12.01.2010

Nyttårsforsetter - i år igjen!

Jeg startet det nye året med et langt sofaopphold med streptokokkene mine. I feberørska syns jeg nyhets-og debattprogrammene fokuserte litt vel mye på samfunnets kostnader ved sykefravær, så jeg måtte ty til søppel-tv i stedet. Det ble rett og slett ubehagelig "close to home", på toppen av sykdommen følte jeg meg ubrukelig som arbeidstaker og samfunnsborger. Derfor oppdaterte jeg meg på The Hills og The City i stedet - akkurat i tide for at den nye sesongen begynte. I tillegg har jeg utviklet en skummel fascinasjon for Judge Judy... Ha! Det hadde vi trengt i Sápmi! En streng áhkku med makt til å dømme! Privat skittentøyvask på tv, med en streng áhkku som sier akkurat det jeg tenker: "You're lying!" "You are an idiot!" "I don't believe you!" det er nesten som å se på Nanny 911 - man føler seg veldig vellykket i kontrast...

Men nyttårsforsettene, i tillegg til de vanlige som å spise sunnere og trimme mer (klassiker), er å avvenne meg fra søple-tv, gradvis nedtrapping med samtidig opptrapping av nyhetssendinger og debattprogrammer - (hjelp - mere sykelønnsordning!).

Det største nyttårsforsettet er at jeg skal lære finsk! I morgen begynner jeg på begynnerkurs i finsk (fortsatt ledige plasser, ta kontakt med sol@nsr.no).

Med et finsk etternavn, og forfedre fra finsk side av grensen er det mange som tar det som en selvfølge at jeg kan finsk. men jeg kan pinlig lite finsk - det jeg kan deduserer jeg ut fra samisk. Min bestefar var trespråklig, men de kunnskapene har gått tapt generasjon for generasjon med mangel på vedlikehold. Selv valgte jeg tysk på ungdomsskolen og i videregående skole - jeg skulle jo ut i verden! (det har blitt med en tur med Kielferga og noen tyske drikkeviser). Jeg har måttet innse at finsk er mer brukandes i mitt liv...

Hvorfor det? Kommunikasjon med slektninger, venner og samepolitikere på finsk side ville bli mye lettere med større finskkunnskaper. Finland er vårt nærmeste ferieland - det blir noen ski- og badeturer til Levi i løpet av året. jeg vil gjerne kunne lese menyer og avisoverskrifter på finsk - skjønne litt mer av det som skjer i samfunnet man besøker. Jeg opplever ofte når jeg driver politisk research om samiske forhold på finsk side, at jeg plutselig er på en finskspråklig hjemmeside, og ikke greier å navigere videre...

Og sist men ikke minst: jeg har en del venner og slektninger på Facebook som ofte skriver statusoppdateringer på finsk - og jeg er rett og slett nysgjerrig av natur... Hva er det de styrer med? Hva går jeg glipp av? man skal ikke undervurdere nysgjerrigheten som en drivkraft for å lære!

Godt nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar