16.02.2010

Nyttelast og andre husmortips

Når man har vært en uke ute på tur, så er det mye som venter hjemme. Mye kos, og noe som ikke er så koselig. Bakkemannskapet hjemme har ikke alltid ambisjoner om å ta unna husarbeidet før mor kommer hjem, men er så greie at de sparer mye til meg, slik at jeg skal slippe å føle meg overflødig eller utafor.

Det betyr at det er en del husarbeid som skal gjøres litt sånn plutselig. Det syns jeg i grunnen er hyggelig, da kjenner jeg liksom at jeg virkelig er HJEMME og ikke UTE.

Hvordan angriper man så et hus som trenger litt omsorg og mye vaskevann? Jeg har identifisert to metoder:

1. Rom-for-rom-metoden. Den går ut på at du tar for deg ett og ett rom som du rydder og vasker helt ferdig før du går videre til neste rom, og slik fortsetter du systematisk til du er ferdig eller lei. Det siste skjer som regel først for mitt vedkommende, og derfor kommer jeg sjelden gjennom hele huset. Fordelen med denne metoden er at hvis du konsentrerer deg om status-rom (stua og gangen) der gjester mest sannsynlig oppholder seg, så kan du skape en illusjon av å ha et ryddig hus uten egentlig å ha det...

2. Litt-over-alt-metoden. Denne metoden går ut på å rydde hele huset samtidig, litt her og der mens du vandrer fra rom til rom, til du er ferdig eller lei. (Gjett hva som skjer først?). Dette er min favoritt-metode. Den kan foregå slik at jeg reier senger og lufter på ett rom, mens jeg plukker opp skittentøy, som jeg så bærer ned i vaskerommet, for å sette på en maskin, der jeg tar med tørt tøy opp sammen med middagen fra fryseboksen, tørker av kjøkkenbenken for å sette f.eks. kjøttet til tining der, tørker av salongbordet for å brette klær mens jeg ser på tv. Hver gang jeg forflytter meg fra ett rom til et annet tar jeg med meg "nyttelast" som hører hjemme i det neste rommet. Dette tar tid, og det er vanskelig å se resultater på kort tid, og betry som regel at det ikke er helt ryddig noe sted noen gang, men er hyggelig og nesten ikke kjedelig i det hele tatt...

Begrepet "nyttelast" er forresten lansert av Arne Brundtland, og var visstnok en viktig metode for å holde orden i det Harlem Brundtlandske hjem. Det burde bevise at det er en metode som passer bra for politikere.

Har dere noen andre metoder? Jeg har hørt om litt-hver-dag-metoden og ett-rom-pr-dag-metoden, men ingen av dem passer en livsstil med mye reising...

5 kommentarer:

  1. Jeg foretrekker bare å ha det VELDIG ryddig hele tiden. Da får folk den illusjonen at du også har det rent. Pass på å dempe belysningen og ta fram talgelys når du får gjester.

    SvarSlett
  2. Det med nyttelast e bra, æ trur kvinner ofte bruker den metoden og man blir ofte avlede fra det man bynte på. Men med mye å tenke på mens man holder på, så glemmer man ofte koffor man egentlig gikk inn i rommet i første omgang.

    SvarSlett
  3. Hi... Looking ways to market your blog? try this: http://bit.ly/instantvisitors

    SvarSlett
  4. Det å ha det veldig ryddig hele tida høres i utgangspunktet lurt ut, men funker neppe hvis ikke hele husstanden er med på konseptet. En annen ting er at støvdottene ikke har noe sted å gjemme seg, og virvler hjemløst rundt på gulvet. Mitt siste husmortips er at masse leker, aviser og blader på gulvet kan skjule mye støv...

    SvarSlett
  5. Anonym18.2.10

    VELDIG ryddig hele tiden!?! Typisk husmortips fra husmødre som ikke har unger.
    :-D
    Litt vanskelig å få småunger som synes det er kjempeartig å slenge rundt med leker og rive opp aviser til å skjønne at hvis vi har det VELDIG ryddig, så ser ingen at vi ikke har vaska...

    *ler godt*

    SvarSlett