17.02.2010

OL, oppdrett og sinte natives

Jeg syns som regel det er for mye sport på TV, og det blir veldig påfallende i forbindelse med store mesterskap, slik som, ja, VINTER-OL! Nordmenns forhold til vintersport syns jeg er antropologisk interessant, spesielt det at jeg selv (en lite entusiastisk skigåer) trodde at langrenn var en verdenssport nesten fram til voksen alder.

Nå ja, med litt god mat så kan jeg lures til tv-skjermen, og i går så vi Norge-Canada spille curling. Jeg tror curling er min favoritt-vintersport (i tillegg til skiskyting)! Her er det mye strategi, finmotorikk samt god gammeldags muskelkraft med i bildet. Uten at du trenger å føle deg andpusten... Norge tapte, men det var en bra kamp, og et øyeblikk vurderte jeg å stå opp kl 04.00 i natt for å se neste kamp. det slo jeg fort fra meg, da jeg skjønte at Norge ikke kommer til å ta noe OL-gull.

Hvorfor ikke? Ryktene sprer seg på Facebook om at sinte native-americans har gannet Norge på grunn av de norske oppdrettsselskapene som truer forholdene for sjøpattedyr og villaks i området. Det toppet seg da kong Harald sa nei til å spise middag med en høvding når han var i Vancouver.

Her er nettsiden Farmed and dangerous, som argumenterer mot åpen lakseoppdrett. Jeg videreformidler den fordi jeg lurer litt på om lakseoppdrettens fortreffelighet er en nasjonal løgn vi er oppvokst med, i likhet med den om at langrenn er en verdenssport. Jeg konstaterer uansett at urfolks ganning har større kraft enn krutt, og at jeg regner Norges gullkamp for over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar