20.05.2010

Bloggtørken over?

Etter to måneders bloggtørke har jeg fått en uimotståelig trang til å revitalisere bloggen min. Jeg vet ikke om det var vårsola i Kautokeino, skriveriene om samepolitisk krise eller riktig medisindose, men for første gang på lenge danser fingrene over tastaturet...

Jeg har hatt lite å fortelle om og enda mindre krefter til å gjøre det i en periode. Denne perioden ser jeg nå en foreløpig ende på, og håper å være i virksomhet i løpet av sommeren. Jeg begynner forsiktig med blogg- og twitter-aktivitet, og øker etterhvert på med møtedeltakelse. I dag deltok jeg på et telefonmøte for første gang på 2,5 måneder - og det var kanskje det som ga meg et adrenalinkick til BÅDE å åpne twitter-kontoen min, OG skrive et blogginnlegg?

To måneder er kort tid i et menneskeliv, men lang tid i politikken. Nåvel, i samepolitikken må vi ofte tenke i generasjonsperspektiv, så ting tyder på at det ikke har skjedd en revolusjon mens jeg var indisponert. For sikkerhets skyld skal jeg stikke innom kontoret i neste uke, og bla gjennom avisene. Har jeg egentlig gått glipp av så mye? Kanskje noen kan oppdatere meg på tingenes tilstand?

5 kommentarer:

  1. Emma Margret20.5.10

    Godt å se at du e telbake igjen, sakte men sikkert :)

    SvarSlett
  2. Godt å se deg tilbake Aili, i stigende form. Samepolitisk har det skjedd at det har brutt ut krig mellom Sametinget og regjeringen:
    http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7132329

    Ifølge sittende sametingspresident er det nå samepolitisk verre enn noensinne. Det høres unektelig ut som en oppsigelse? Så vondt har han det, Olli, at selv NRK Sami radio rykker ut til presidentens forsvar:
    http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.7128231

    Jeg har ikke så stor medlidenhet:
    http://www.hivand.no/2010/05/19/egil-olli-politisk-vennel%C3%B8s-og-isolert/

    Vi blogges :)

    SvarSlett
  3. Katri S24.5.10

    Godt å se deg tilbake Aili :-)

    Kjenner jeg deg rett så har du nok fulgt med litt ihvertfall. Velkommen tilbake!

    SvarSlett
  4. Heisan, og takk for oppdateringene! Jeg skal sitte på sidelinja under komite- og plenusmmøtene i vår, men kjenner at det kribler i fingrene etter å trykke på replikk-knappen...

    Kontrasten mellom Ollis annonsering av sin halvårsrapport, og hans dødsdom over sosialdemokratenes samepolitikk ble ganske voldsom. For å si som en annen tidligere sametingspresident: "Det henger ikkje helt på greip". Spørsmålet er nå: når kommer retretten? Kan han avblåse denne krigen uten å miste all troverdighet? Eller skal vi for alvor se hvor surt klimaet kan bli i rosenes leir?

    SvarSlett
  5. Anonym26.5.10

    Slenger meg på dem som sier at det er godt å ha deg tilbake!!! :-D Áile

    SvarSlett