23.06.2010

Ikke min kommune!

Frp kaprer overskrifter i agurktia med sine visjoner om et kommune-Norge med adskillig færre aktører. Kommunesammenslåing over en lav sko skal gi bedre service og lavere kostnader. Akkurat det der er jeg litegranne skeptisk til, etter å ha observert noen institusjonsfusjoner. Større organisasjon krever mer samordning, og der ryker ofte effektivitetsgevinsten. Men hva vet jeg? Sørpå ligger visst kommunene på rekke og rad, slik at du fint greier å passere fem av dem på tur til jobben. Der kan det vel være rom for noen sammenslåinger?

Der - men ikke her! Har du hørt den når det gjelder kommunesammenslåing? Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan Finnmark skulle fungert med 6 kommuner. Iallfall kan jeg ikke forestille meg hvordan vi kunne fått noen stor gevinst av å slå sammen Kautokeino med Karasjok eller Alta. Dette handler selvfølgelig like mye om lokal identitet og historie, om geografiske forhold og kommunikasjoner, som det gjør om organisering av offentlige tjenester. Ikke min kommune - det sier instinktet...

Derfor er det litt spesielt å lese om prosessen som foregår mellom Bodø og Fauske, to nord-norske kommuner der man faktisk vurderer sammenslåing. I kjent til er kommunenavnet et brennbart diskusjonstema - hvilket antagelig igjen bekrefter at identitet og tilhørighet er helt sentral i denne debatten.

Så la oss tenke oss at Frp kom til makta, og lanserte massive økonomiske insentiver for "frivillig" kommunesammeslåing. Noen som greier å forutsi debatten i Kautokeino kommunestyre? Tipper på tre hovedspor:

- Hvem har vi en "naturlig" tilhørighet med?
- Hvor skal kommunesenteret ligge?
- Hva skal storkommunen hete?

Med andre ord: en identitetsdebatt. Nesten så jeg gleder meg, identitetsdebatter er vi jo gode på...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar