09.06.2010

På arbeidstrening som tilhører

Er for tiden under arbeids-opptrening, og denne uka har jeg trappet opp med å se på Ođđasat. Mandagens Ođđasat var jo riktig hyggelig nytt, NRK Sámi Radios kommentator mener at jeg vinner fram på meningsmålingene fordi velgerne mener jeg er lettere å forstå enn Egil Olli. Det er jo vel og bra, det eneste som skurrer her at jeg ikke har sagt et kløyva ord i offentligheten på mange måneder. De samiske velgerne har med andre ord veldig god hukommelse. Glad er jeg for det!

Et annet punkt i arbeidstreningen er at jeg forsøker å følge med hva som skjer på Sametingets plenum i Karasjok. Det kan man gjøre via nett, via media (med minst et 1/2 døgns forsinkelse) og via sosiale media. På Facebook er det fint lite nytt fra debatten. På twitter drypper det inn litt innimella, spesielt @siljekarine har vært aktiv.

I min nye rolle som tilhører syns jeg egentlig det er stusselig å høre plenumsdebatten "naken" via nett. Å sitte i salen, å kunne se representantenes ansiktsuttrykk, høre mumlingen til sidemannen, kommentarer i pausen, se de ansattes frustrasjon over politikernes påstander (ikke alle har pokerfjes...), det er dette som gir litt mer liv til en ofte forutsigbar debatt (det meste er jo ferdigforhandlet for en uke siden). Det lille ekstra jeg savner her foran pc'n, håper jeg å kunne få i form av representantenes og tilhørernes kommentarer og fortolkninger på sosiale media.

Min oppfordring til de som tør: gjør Sametingsdebatten litt sprekere på nett! Kanskje vi greier å skape litt nysgjerrighet? Kanskje vi greier å få et par nye tilhørere?

Nå ringer bjella, og vi starter på igjen!

3 kommentarer:

  1. He he, kul att velgerne syns du er lettere å førstå, selv om du ikke snakker så mykkje i media, he he :D

    SvarSlett
  2. Ja, det e litt vanskelig å forstå, men når en politisk kommentator sier det, så e det vel slik...:)

    SvarSlett
  3. Anonym12.6.10

    Gleder oss til du er tilbake for fullt!!!

    SvarSlett