24.06.2010

Sesong for soft-is

Sommerværet har ikke helt ankommet, og myggen er ikke særlig plagsom ennå, men for meg er det ultimate sommertegnet soft-is. Det er allerede flere uker siden de begynte å selge soft-is på Statoil her i Kautokeino. Soft-is er nemlig ikke helårsvare i indre strøk, og det er bra, for ellers er det jo knapt forskjell på sommer og vinter her... (utover mygg og snø)

Soft-is var sommerluksus nummer 1 da jeg vokste opp her i Kautokeino. De solgte det på Kiosken i sentrum av bygda, der vi kunne henge mange bleke sommerkvelder i de lange LAANGE skoleferiene, helt til pappa tok ferie og vi kunne dra på camping i Nord-Sverige. Noen var så heldige at de hadde sommerjobb på Kiosken, og tilbrakte mye tid med å vaske soft-is maskinen. Jeg elsket soft-is med sjokoladestrø, den myke teksturen og milde smaken av isen, friksjonen fra sjokoladepulveret og den sprø kjeksen som måtte spises etter et spesielt mønster. En av tantene mine veddet på at jeg ville bli kvalm til slutt hvis jeg fikk spise så mange is jeg ville, men det nektet jeg å godta. Dessverre fulgte hun ikke opp veddemålet, så jeg fikk aldri bevise at jeg kunne spise ubegrensede mengder soft-is.

I moderne tider spiser jeg den beste soft-isen på fergekaia på Drag i Tysfjord. Jeg vet ikke helt om den virkelig er best, eller om jeg bare tror på tysfjordingene som sier det. Kanskje kommer det av at sommerferiene i Tysfjord er fri for de fleste andre laster - soft-isen blir derfor en slags syndig utskeielse... Fråtseri? Eller kanskje er det fordi turen til fergekaia (6 km) nesten er en ekspedisjon i seg selv med bilen full av unger. Isen må spises der og da, fordi den ikke tåler den lange turen tilbake til sommeridyllen på Helland uten å bli altfor blaut. Det beste er å slikke av sjokoladestrøen allerede inne på kafeen, fordi vindkula du møter med en gang du går ut blåser sjokoladepulveret rett i ansiktet ditt.

Noen andre som har syndige fantasier om soft-is? Hva er ditt ultimate sommertegn?

10 kommentarer:

  1. Av og til er jeg så frekk at jeg ber om daimkuler i tillegg til sjokoladestrø - DET er godt, det. Dessverre er det ikke alle kiosker som har daimkulestrø til enhver tid. Til min store glede og entusiasme oppdaget jeg i forrige uke at ICA i Kalix selger daimkuler på tube - og da kan jeg bare ha den i veska når jeg skal på soft-isbonanza. Så slipper jeg skuffelsen dersom kioskpersonalet 1) ikke har daimkuler eller 2) nekter å gi meg begge deler. God sommer!

    SvarSlett
  2. Lillesøster og eg sykla til byen (kanskje fire fem km) berre for å kjøpe soft is med jordbærstrø!Softis er bra, og her får du oversikt kvar du kan kjøpe den beste i Oslo http://oslopuls.aftenposten.no/restaurant_uteliv/article394052.ece

    SvarSlett
  3. Jordbærstrø. Daimkuler. Daimkuler OG sjokoladestrø! Nå er det tett før det blir statoil-tur!

    SvarSlett
  4. Martin Rimpi24.6.10

    Har dere damer tenkt på hvor mye dere må trene for å bli kvitt kaloriene fra en eneste soft-is?

    SvarSlett
  5. Kaloriene gir bare ekstra smak, man kjenner sæ virkelig som en fandenivolsk opprører hvis man husker på det!

    SvarSlett
  6. Dessuten er det godt å ha et lite spekklag når vinteren kommer..man vet jo aldri hvor lang den blir i disse klima tider:-))

    SvarSlett
  7. Laila24.6.10

    Åhhhh i morgen den dag, skal jeg på softis jakt!!!!

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. I dag er det nydelig sommervær i Kautokeino! Definitivt en dag for soft-is...

    SvarSlett
  10. Your article has so many useful information,and so attractive design.I am very like this.Online Store,everyone like to buy yourself lovely and comfortable shoes or clothes.Unique design bag,I think in our country this kind of design is so little.Right?hah!!Why don't you try our new design puma shoes on sale shoes?It has high protect function,and also make your feet feels very comfortable.In our store, nike nz shox has a large discount activity online,already attracted so many customers attention.If you like them,you must hurry action to choose them.At the same time,uinque design and perfect appearance puma future cat now hot selling online.I hope we can learn each other.

    SvarSlett