31.08.2010

Anbefaler reinkjøtt til middag i dag!

Nå er det på tide at alle samer og sympatisører går i gang med en massiv reinkjøtt-spise-dugnad! Slaktesesongen er rett rundt hjørnet, og media melder om fulle lagre. Mens vi strever med å plassere skyld og ansvar, samt finne løsninger som forhindrer at dette skjer neste år også, så får vi vel spist en del reinkjøtt!

For min egen del må jeg dessverre si at dette året har jeg spist mindre reinkjøtt enn vanlig. det er grenser for hvor mye reinskav du kan tygge i deg, og kjøttkoking krever litt mere planelgging en det jeg greier å få til på en vanlig hverdag. Frysedisken på Rema byr noen ganger på reinskav fra fem forskjellige produsenter, og det er jo bra, men hvor ofte kan man egentlig servere reinskav? En gang i ny og ned steker vi biff, tenk om man kunne få kjøpt biff av reinkjøtt i ferskvaredisken på Rema i Kautokeino?

Jeg har bestilt nisterein, og det er helt klart det beste alternativet når hele jobben med skjæring, salting, røyking og pakking er gjort. Jeg savner likevel det lettvinte alternativet i tillegg til finnbiffen. Koteletter kanskje, som man nå må over grensen for å få tak i.

Jeg skal gjøre mitt bidrag i reinspisedugnaden, selv om det blir reinskav og kokt kjøtt annenhver dag. Hvis noen har noen forslag til variasjon på reinskavet, så kom med tips!

7 kommentarer:

  1. Skulle gjerne hjulpet til, men som du sier, det er begrenset hvor mye skav man kan spise. Og ikke er skavet man får kjøpt frossent her i sør så bra kvalitet (ikke som om man skaver en bog sjøl).

    Ønsker meg så inderlig mer rent reinkjøtt i butikken; steik, lår, indre- og ytrefilet.

    Kjøttdeig, finnes det?

    Det er nok ikke noe rart at lagrene er fulle, når butikkene her sør er tommme!

    SvarSlett
  2. Skavet kan forresten brukes i wok, om du ikke har prøvd det!

    SvarSlett
  3. Leif1.9.10

    Blir mye reinkjøtt på landsmøtet da vel????

    SvarSlett
  4. Landsmøtemenyen fraskriver jeg meg alt ansvar for, men jeg lover å spise reinkjøtt hver dag både før og etter landsmøtet!

    SvarSlett
  5. Anonym6.9.10

    http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.7280525

    SvarSlett
  6. Anonym16.9.10

    I vinter fikk ikke Varangersaman solgt torsken og jeg klarte aldri å spise opp Helgas 3000 ekstra tonn med torsk, selv om jeg gjorde et herlig forsøk. Men bevares, jeg kan nok forsøke også denne gangen, men Tornensis sin 50 lagertonn får jeg nok problemer med. Jeg er ikke villig til å ofre kroppsfasongen min pga NRLs "dårlige" markedsføring av reinkjøtt.

    SvarSlett
  7. Hva med reinskav i en nydelig viltgryte, med sjarlottløk, gulrøtter, brokkoli, skogsopp, en dæsj med rømme og/eller fløte, einebær, litt tyttebær og brunost??Hvor mye av du tar av hver ingrendiens, er ikke så nøye. Det er bare å avpasse mengden, etter hvor mye kjøtt du har. Hvis du i tillegg har en Château la Nerthe (1999)på lur, har du verdens beste måltid. Lykke til..

    SvarSlett