12.08.2010

Biologisk og språklig mangfold

Tilbake fra ferie i sydligere strøk (Tysfjord) oppdaget vi at "hagen" var blitt ganske overgrodd. Jeg hadde egentlig foretrukket en naturtomt, med lyng og mose, men siden vi bor i et kjøpt hus har vi en slags plen, som må klippes. Iallfall en gang i året.

Det er ikke det at jeg ikke syns det er fint med blomster og gress, men jeg rekker bare ikke over det. Jeg rekker ikke blomsterbilen, i år rakk jeg heller ikke å kjøpe sommerblomster på ASVO, rett ved siden av kontoret vårt. I tillegg er vi oftest bortreist midt på sommeren, og sommeren er som kjent ikke særlig lang her nordpå.

Det er da man bør være glad i det naturlige biologiske mangfoldet, og det har vi iallfall på tomta vår. Opp til flere naturlige blomster jeg til og med vet navnet på, slik som geiterams og reinfann! Og den forrige huseieren etterlot seg noen veldig hardføre valmuer som dukker opp hvert år selv om de må klare seg ganske alene.

Denne uka var det klart for den årlige slåtta, pappas gressklipper ble hentet (når man bare klipper en gang i året, så trenger man ikke egen gressklipper), og min bedre halvdel tok runden rundt huset. Selv satt jeg på verandaen med en venninne og et kaldt glass og tok livet med ro. Det gikk vel litt reinfann og geitrams med i den runden, og samtidig ble mange av trærne på tomta "blinket" for hogst. Vedskogen er også på tomta...

Det var da vi kom opp i diskusjonen om hva som er busker og hva som er trær... Jeg kaller alt trær, og mener at busker det er veldig lave vekster, som einer. Mannen min kaller alt for busker (ei buske-buska), hvis det ikke er snakk om potensielle tømmerstokker. Han er vokst opp et sted der de har furuskog, og jeg er vokst opp i den lave bjørkeskogen på Finnmarksvidda. Snakk om ulikt verdenssyn! Snakk om språklig og biologisk mangfold!

Hva mener du er en busk og hva er et tre?

3 kommentarer:

  1. Thomas Myrnes Nygård13.8.10

    Nils Jørgen er tydelig preget av å bo i et hus med hage. På et slikt avgrenset og definert område vil det vokse roser og busker. Utenfor hagen er de samme tingene gress og kratt. I min verden i alle fall. Og så er jo alt så smått her oppe...

    SvarSlett
  2. Anonym13.8.10

    Busk og kratt er da ikke det samme....

    MH

    SvarSlett
  3. Your article has so many useful information,and so attractive design.I am very like this.Online Store,everyone like to buy yourself lovely and comfortable shoes or clothes.Unique design bag,I think in our country this kind of design is so little.Right?hah!!Why don't you try our new design puma shoes on sale shoes?It has high protect function,and also make your feet feels very comfortable.In our store, nike nz shox has a large discount activity online,already attracted so many customers attention.If you like them,you must hurry action to choose them.At the same time,uinque design and perfect appearance puma future cat now hot selling online.I hope we can learn each other.

    SvarSlett