16.08.2010

Ferie utenfor allmennhetens interesse

Tilbake på kontoret går jeg gjennom et hav av aviser som har dumpet inn i løpet av ferien. Prøver å bla gjennom alle, i tilfelle jeg har gått glipp av noe, men det er mest vær-reportasjer og festival-rapporter. Jeg har hatt en (nesten) festival-fri sommer, så jeg leser festival-rapportene litt ekstra nøye, hva var bra, hva var ikke så bra. Og sukker kanskje litt over det jeg ikke fikk med meg...

Så slår det meg at sommerens store happeninger for familien vår ikke er omtalt i noen aviser. Vi har lagt opp ferien etter årsmøtet i Vuotnabadá Sijdda/Hellmobotn grunneierlag og storsamling på Drag. Grunneierlagsmøtet foregikk i strålende sol, på Mareno-hytta. Her diskuterte man dugnad og hummeroppdrett, mens grillmaten ble gjort klar utenfor. Møtet samlet nærmere 100 deltakere med stort og smått (inkludert hund og traktor). Jeg satt på dørterskelen, og sa ikke et kløyva ord - believe it or not. Dette er møter med tradisjoner, der jeg sannsynligvis må ha mange flere års ansiennitet og et par barnebarn for å ha noen innflytelse...

Storsamlingen med besøk av utsendte predikanter fra svensk side fylte samlingshuset på Drag til de grader! På søndag ble det servert middag til over fem hundre, og det var vel sitteplasser til omtrent halvparten... Selv satt jeg på barnerommet, toåringen var en fin unnskyldning til å får seg sitteplass der. Etter å ha sett gjennom avisene fra området både før og etter samlingshelga, så konstaterer jeg at det eneste media og allmennheten vet om denne happeningen er en beskjeden annonse som lister opp tid og sted for sommersamlingene i Ofoten-området. All annen informasjon går via annonsering fra predikantbordet, arbeidslister og lokal know-how. Er det i det hele tatt noen utenfor det læstadianske miljøet som vet hva som foregår?

I et gammelt Dagens Næringsliv fra sommeren finnes jeg det jeg leter etter: en reportasje fra "Læstivalen". På finsk side samles 70.000 gammellæstadienere til samling hver sommer. Kan du begripe: 70.000! Har du noen gang hørt om det før? Har dette allmennhetens interesse? Hvilke medieoppslag hadde ikke en festival med 70.000 deltakere fått?

Nå tror jeg ikke at deltakerne på disse samlingene savner eller ser noe som helst behov for medieomtale. De greier fint å få stor oppslutning om sine arrangementer uten det, og slipper innblanding og forstyrrelser utenfra. Jeg lurer likevel på hvor media er? Vet de ikke om at dette er en del av deres lokalsamfunn, eller er de rett og slett innforstått med kodene og kulturen som sier at dette er "vårt" og det vil vi ha i fred? Eller har det rett og slett ikke allmennhetens interesse?

1 kommentar:

  1. So perfect design.I also want to learn how to make it.According to your introduce,I have some good idea to do my work.Thanks to share those.At the same time,I also want introduce some useful and comfortable cheap polo shirts t shirts.During this fashionable summer,most of customers want to buy a suitable fashion clothes for yourself.Now in our online store,our custom women's polo shirts wholesale,the cheapest price and worthy trust quality already attracted so many peoples attention.Our latest style lyle and scott sale is outlet now.I hope we can learn each other.

    SvarSlett