19.08.2010

Tillitsmannen(damen)

Frivillig innsats er fint og nødvendig. Den er ikke alltid like frivillig, noen ganger så "må" noen stille opp og ta sin tørn, fordi alle andre gjorde det i fjor eller året før eller ikke kan før til neste år.

Jeg har tatt mine runder i diverse samiske organisasjoner og andre forsamlinger mer av typen russestyrer. Etterhvert kjenner jeg mange taktikker for unnvikelse, noen ganger fordi jeg har brukt dem selv, eller fordi jeg har observert dem i bruk. Man kan unngå møter med "valg" eller "dugnad" på sakslista, man kan komme for sent, eller måtte gå for tidlig, man kan skynde seg å melde seg frivillig til de enkleste oppgavene, og dermed unngå de mer arbeidskrevende, man kan unngå å komme med forslag, fordi alle vet at de som foreslår noe må gjøre det selv, man kan stirre blindt ut i luften eller få en viktig telefon i strategiske øyeblikk osv.

Frivillig innsats er kjempegøy når man jobber sammen med noen som bryr seg og er villig til å gjøre et arbeidstykke eller to.... Akkurat nå gjør kassereren regnskapet for Guovdageainnu Sámiid Searvi ferdig på kontorplassen lånt her på NSR-sekretariatet, med bistand fra eks-revisoren på SOL-kontoret ved siden av. Så skal regnskapet revideres av den nye revisoren som jobber på kontoret bortenfor. Samtidig venter jeg på at sekretæren i Sámiid Searvi skal hente møteboka for å skrive ferdig årsmeldingen. Alt dette skjer et halvt år på overtid fordi jeg har vært syk, og det blir det kanskje kritikk av på årsmøtet i neste uke (24.08.), men det er sånn en lettelse å få det gjort likevel! Puh!

Jeg håper forresten på avløsning som leder i Guovdageainnu Sámiid Searvi, så kanskje vi til neste år kan får et årsmøte til riktig tid. Noen som melder seg frivillig?

6 kommentarer:

  1. Og nå er regnskapet i balanse i to forskjellige regnskapsprogrammer! Hurra!

    SvarSlett
  2. So perfect design.I also want to learn how to make it.According to your introduce,I have some good idea to do my work.Thanks to share those.At the same time,I also want introduce some useful and comfortable cheap polo shirts t shirts.During this fashionable summer,most of customers want to buy a suitable fashion clothes for yourself.Now in our online store,our custom women's polo shirts wholesale,the cheapest price and worthy trust quality already attracted so many peoples attention.Our latest style lyle and scott sale is outlet now.I hope we can learn each other.

    SvarSlett
  3. ivrig sekretær20.8.10

    Og sekretæren er rett rundt hjørnet :D

    SvarSlett
  4. venter fortsatt på sekretæren...

    SvarSlett
  5. Kjempeivrig sekretær23.8.10

    Og det var lengre enn jeg trodde til hjørnet, men endelig fikk jeg rundet hjørnet. Og alt er som det skal være, dagen før årsmøtet :-D

    SvarSlett
  6. Ja, nå er alt i boks fra styrets side, så spørs det om alt annet klaffer :)

    SvarSlett