28.02.2011

Soldagen framfor alle

Etter noen uker med kulde, og så en uke med sur sønnavind våknet Guovdageaidnu i dag til strålende solskinn og fem minusgrader. Det er på sånne dager at du både misunner ditt eget barnehagebarn OG de barnehageansatte som kan tilbringe dagen i solveggen. Det er sånne dager du tenker "egentlig kunne jeg tatt fri og funnet fram skiene". Men gjør du det? Nei, en (misforstått) pietistisk arbeidsmoral tvinger deg inn på kontoret, og foran pc'n uten at det du presterer der forandrer verden nevneverdig. Så altfor mange dokumenter å lese, mail og brev som skulle vært sendt, en forelesning å forberede og så videre.

På slutten av denne kontordagen sitter jeg og lurer på om jeg heller ikke burde tatt meg en skitur, og kjent vinden rive i nesen som Johan Turi på fjelltoppen? Det er lenge lyst, så sjansen er fortsatt ikke over, men nå skal barnet hentes i barnehagen, mannen har lovt fersk fisk til middag, og så er det årsmøte i Guovdageainnu SáB...

Håper på nye soldager, men noe sier meg at de kommer til å passere på samme måte, hvis ikke en av dem tilfeldigvis skulle falle på en lørdag eller søndag, og det ikke tilfeldigvis er mye annet som skulle vært gjort på den lørdagen eller søndagen. Sånn som å lufte ny-skuteren...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar